Hej Jørgen,
Her er et par ord fra en en som går ind i det 9. år med en P38A 4.6 V8 HSE.
Der er mange skrækhistorier ude i verden om denne model - jeg mener RIGTIG mange!!! Kig bare på
www.rangerovers.net -en af de bedste sites overhovedet -
www.landyzone.co.uk er også god!
Det er sandt - modellen kan indeholde grimme oplevelser, motor, gearkasse og elektronik etc.
M51 motoren, som ligger i dieseludgaven af P38 er en 6 cylindret rækkemotor fra BMW - blandt kendt fra 5-serien (BMW 525 TDS) - en udmærket motor.... i en BMW! Men den burde ALDRIG være kommet ned i det flotte tidsløse karosseri - Bilen blev sløv som en nutidig teenager, larmende og på alle måder en skændsel for en Range Rover...
Søger du på
www.mobile.de eller
www.autoscout24.de eller andre steder vil du sikkert bemærke at disse også udskiftes i lind strøm - ca. 160.000km - så er det slut.... Hvorfor?? Jo, ser du; en bil med totalvægt over 2T - en motor med 136 Hk - det er dømt til at gå galt - som fører presser man citronen = jokker pedalen i gulvtæppet for at der skal ske noget = motoren presses derved og slides op for hurtigt - bliver den varm flækker topstykket omgående! Brændstofpumpen holder heller ikke evigt men koster også kun mellem 10-15.000 kr. Rigtig mange er blevet chiptunet til 170 Hk - så kommer der lidt mere skub i skøjten, men forkortet levetid går hånd i hånd med øget forurening!
Motormæssigt findes der 3 størrelser:
2.5 TDi (136 Hk):
Ja jeg bryder mig generelt ikke om dieselbiler - og slet ikke de gamle motortyper, så jeg vælger ikke at udtale mig.
4.0 V8 (190 Hk):
Nogle mener at 4.0'eren ikke går så ofte i stykker som storebroderen - sandheden skal nok mere findes i at der ikke er solgt lige så mange af dem som 4.6 udgaven - når man nu havde muldvarpen oppe så slap de fleste det sidste for at få "den rigtige"... med lædersæder, lidt krom indeni, evt. soltag, HK-stereo etc...
4.6 V8 (218-225 Hk):
Kraftmæssigt overskud! Skøn lyd, ejerglæde – alt hvad man forventer af en Range Rover – nuvel brændstoføkonomien fordrer overskud i et budget – men det gør ejerskab af denne type bil!
Motorblokkene i V8’erne ikke byder på et meget langt liv – almindeligvis girver de op omkring de 200.000km - cylinderforingerne "slipper" og falder ned i blokken. Toppakninger, vandpumper der giver op med overophedning til følge - selv med den bedste vedligeholdelse du overhovedet kan lave selv eller købe dig til undgås problemer ikke - ask me how I know :( Løsningen er en anden motor med en cylinderforing der har en krave foroven og kan således ikke flytte sig :)
Er man handyman og ikke bleg for at blive beskidt, så kan man spare RIGTIG mange penge ved selv at lave service og reparationer. Nogle ting skal der bruges en tester til, men denne kan også anskaffes for menneskepenge!
Det var mine anslag for nu - spørg hvis du vil vide mere!
Og der findes hurtige LR/RR: 0-96km/t på 7,5 sekunder...