Hej der hjemme på Stevns !
Haynes er ingen Bibel, søg hellere på
www.landroverweb.comTro aldrig man er klogere end den originale manual.
Uanset hvilken bil vi taler om er der to typer møtrikker til hjullejer.
1. en møtrik med krave, der skal låses ved kraven daskes ned i en rille med en dorn. denne type skal altid spændes med et stort moment, tolérance/lejeforspænding ligger i konstruktionen, og skal kun justeres på ved udskiftning af lejer, sker med afstandsring/schims.
2. to møtrikker med låseblik imellem, denne type skal justeres hver gang det har været løsnet/adskilt.
den inderste møtrik spændes med fast hånd,(så det hele sætter sig rigtigt)løsnes så en kvart omgang og spændes med løs hånd, så placeres låseblikket, der bukkes en kant indover inderste møt. så monteres yderste møt. og den spændes hårdt og der bukkes en kant af låseblikket ud over den, her behøver man ikke bruge momentnøgle, men er man usikker er der som regl opgivet to momenter i manualen.
type 1 ved udskiftning af lejer kan det give problemer med leje levetid hvis man ikke er omhyggelig og har styr på hvad man laver.
type 2 er meget taknemmelig at have med at gøre, er der for meget slør, kan man som regl høre bremseklodser og skiver tage på hinanden og skure svagt når man køre i en lang blød kurve,kontroler slør ved at løfte hjulet fri tag fat kl 12 og 6, MB !!! har du spændt som fortalt og der er slør, er det sikker dine styrbolte.
Når vi taler koniske rullelejer vil der næsten altid fremkomme et lille slør, og det vil en synsmand ikke gø af.
Håber det gav mening !
Blink og vink fra en der også bor på den rigtige side af åen ;-)