Jeg har da også kørt Scania Road Trains i Australien. Det var dog "kun" en R 142 med 3 x 40.000 liter tanksættevogne på 120 tons vogntogsvægt og 55 meter. Det var måske derfor, at den ikke var til at jage over 120 km/t, men til gengæld kom den igennem en rundkørsel lige før Alice Springs uden problemer. Det kan dog også skyldes, at rundkørslen var ca. 100 meter i diameter ....
Og så tilbage til emnet ...., de omtalte trailere med kuglekobling/drejekrans/påløbsbremse bliver heldigvis forbudt i EU, fordi en påløbsbremse i kombination med en drejekrans-trailer jo er en katastrofe, der bare venter på at ske. Ved få graders styrevinkel på trækstangen i forhold til det trækkende køretøj er påløbs-kraften markant reduceret, så derfor duer denne løsning ikke - hverken teoretisk eller praktisk. En påløbsbremse er heller ikke verdens bedste løsning til en trailer af kærre-typen men er dog noget mere retningsstabil ved påløb og dermed bedre afbremset.
Mvh
Mikael