118385:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til batterilader (23-12-2011 13:41:35) (svar på
118361)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 94.191.129.158)
Jo Andreas, man kan dog sige gammeldags ladere med trafo- transformator,
har den fordel batteriet sideløbende med opladning, bliver varmet op og dermed øger kraften, fint ikke mindst om vinteren, hvor startspændingsbehov er størst. Ideen med tilslutning via cigartænderstikker er god nok, dog skal man være opmærksom på de fleste biler, herunder Land Rover, sidder cigartænderen efter tændingskontakt, derfor er det nødvendigt at forbikoble denne, således bilen ikke skal stå med tænding på under ladeprocessen. Videre kan store gammeldags ladere, ved længerevarende tilslutning, skade generatorens regulator- laderelæ og anden permanent tilsluttet elektronik. Derfor er det en god ide at afmontere en batteriforbindelse ved brug af disse ladere.
Omkring især CTEK-ladere kan det bemærkes at et rutebilselskab med rødder i England, har halveret deres batteriudgifter efter overgang til denne lader.