119335:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dødt punkt på gassen (17-01-2012 20:29:00) (svar på
119328)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (
ip-adr: 95.154.7.26)
Der er vist en mindre misforståelse omkring udstødningsgaser...
Hvad er ERG ? Hvad betyder denne forkortelse ?
Jeg kender et begreb i motorverden, der hedder EGR = Exhaust Gas Recirculation = Udstødningsgastilbageløb
Princippet er, at en del af udstødningsgaserne tilbageføres og blandes sammen med brændstof og luft for at blive forbrændt i cylinderen.
Recirkulationen nedsætter forbrændingens toptemperatur og mindsker derved NOx-udslippet. Alt afhængig af mængden af den recirkulerede udstødningsgas, kan der endog opnås et reduceret brændstofforbrug.
EGR sender udstødningsgas gennem en ladeluftkøler, også kendt som intercooler. Jo større køleren er, des bedre virkningsgrad har den. De fleste intercooler bruger luftkøling, nogle få vandkøling. Luftkøling foretrækkes i biler pga. luftens større køleevne, mens vandkøling aldrig kan blive lavere end motorens driftstemperatur.
Det giver altså god mening, at recirkulere 'dårlig luft' (udstødningsgas), da det giver en bedre forbrænding.
Som jeg forstår anvendelse af EGR ventilen, så styres den af en box på en eller nogle senere modeller af 300 tdi. Jeg har ikke set de dele, som anvendes til at afblænde ventilen, men jeg har en formodning om, at der blot tilbageføres udstødningsgas uden nogen regulering.
Ellers ville der ikke være nogen beretninger om, at brændstofforbruget falder. (se foroven)!
Når EGR-ventilen ikke virker optimalt ret længe ad gangen, skyldes det, at maskinen ikke bliver kørt gennemvarm, hvilket giver sod / koks i udstødningen.