@Peter #4214 - jeg tror du lidt misforstår det jeg skrev… jeg har skrevet det før... og gør det gerne igen - en bedre filtering-hyppigere drænering-optimal olie ift. konstruktionen / vil forlænge gangtiden.
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=89154#89154200Tdi er vel ikke mere utæt end andre engelske motorkonstruktioner fra samme tidsalder, den lever bare som regel i et mere belastet miljø… (motoren i en baja racer lever heller ikke længe..!! dels som følge af belastningen, men i særdeleshed som følge af det miljø den operere i..!
Synes i øvrigt det er lidt underligt at du med din bagrund ikke før har set en slidt pumpe… jeg har ikke set tandhjulspumper uden en eller anden form for slid, ikke som følge af fremmedetlemmer der ikke kunne passere suctionmesh, men mere forsaget af partikler som cikulerer med olien. det var endelig den kobling jeg forsøgte..
Man kan retbeset ikke diagnosticere ved hjælp af et mekanisk manometer at crankshaft bearings er slidte…! manometeret indikerer jo kun hvad olietrykket er, ikke hvilken komponent som er slidt, og det kunne jo lige så godt være en pressure relief valve som driller.
Du bør iøvrigt ikke være i tvivl om fragmentet kommer fra pumpen selv, brudstykker fra pumpen skulle gerne lokaliseres enten i sugerøret/mesh (downstream) eller i olie filteret (upstream) medmindre der er hul i sien eller man køre uden filter…!
Fandt du fragmentet i bundkaret (og mesh + filter er ok) så vil jeg umiddelbart mistænke at du har problemer andet sted i motoren... og det kunne meget vel tænkes efter som du måske nok i længer tid har opereret med alt for lavt olietryk - jvf. din beskrivelse i den anden tråd - målte du 0 psi i tomgang og det havde du evt. overvejet at køre videre på..! (ikke specielt smart hvis du spørger mig)
Positivt er det dog, at du vælger at kaste penge efter en original pumpe, den holder forhåbentligt længer tid end en kopivare - og man gambler jo ikke med et godt olietryk - gør man..?
just my two pennies' worth