125150:
sv: sv: sv: Zenith karburatorer og Automat gear 3 trins 3,5 V8 RRC (18-07-2012 21:05:28) (svar på
125142)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 79.138.227.157)
At RRCen generelt føles sløv, skyldes 40 af de heste som motoren sender afsted, forsvinder i Chrysler-tomatkassens dyb. Når chokeren ikke virker/ikke er aktiveret ved koldstart, sker der det benzinen kondenserer- bliver til dråber i den kolde motor og forbrænder ikke rigtigt, derfor ingen power. Benzinpumpen skal min. give 100-120L. pr. time ved 0.2-3bar.
Som Per skriver, så vil en rensning af karburatorer være på sin plads, størstedelen af karburatorproblemer skyldes snavs. På nogle Zenith-Stromberg er der et filter i forb. med nåleventil, som kommer til syne, når denne udskrues. Gummimenbranen skal være uden revner og krakkeleringer. Olien og dæmperstemlet har samme funktion som accerationspumpen i alm. karburatorer; når der gives gas og spjældet åbnes, forhindrer oliens træghed at karburatorens stempel går hurtigt op,
og derfor får motoren en fed benzinblanding. Tyk olie = kraftig acc, tynd eller ingen olie = langsom acc. ATF-olie er udemærket, da det ikke bliver tyndt ved varme. Er man Flottenheimer, kan der købes olie fremstillet til formålet. Hvis motoren trækker rimeligt, når den er varm og benzinøkonomi som beskrevet, er der ingen grund til at mistænke knast mv.