tilbage

Land Rover Forum  

Index
127236: Varmgalvanisering af ramme (17-10-2012 09:50:39)
Martin Skov Nielsen #6520, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.116.49.114)
Hej
Jeg er i gang med at renovere en RRC og tænkte at varmgalvanisere rammen nu den er skilt helt ad
Men jeg har hørt noget om at rammen bliver blød hvis man varmgalvaniserer den, er der nogen der har erfaring med dette ?
Og kan det have noget at sige når den skal synes ?

Med Venlig Hilsen

Martin Skov Nielsen
#6520
Index
127237: sv: Varmgalvanisering af ramme (17-10-2012 10:11:47) (svar på 127236)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.37)
Der er delte meninger om en galvanisering svækker rammens stabilitet så meget, at det har indflydelse på sikkerheden. Emnets tilstand er vel grundlag for, om galva er tilrådeligt eller ej.

Er rammen blevet galva, ville jeg male den med en god grunder og afslutte med en lakering, så hele herligheden ligner en stålramme.

Er bilen samlet, lige et tyndt lag Pava og undervognen fremstår som velbeskyttet... og synsmanden bliver glad...
Index
127239: sv: Varmgalvanisering af ramme (17-10-2012 10:25:21) (svar på 127236)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 192.35.17.16)
HEj Martin.

Med mit kendskab til galvanisering, varme, og afkøling skulle stålet ikke tage skade af den behandling. Men....

Hvis nu rammen er godt brugt og er begyndt at tære (overflade eller dybere) kunne man stå med at rammen kunne være tyndere i områder hvor det kan gå galt. Trækning, krympning eller direkte huller. Men hvad med at få rammen sandblæst grundigt og få den hjem igen og gå den efter med en svejsehammer og lyt efter om den "lyder" tynd rundt omkring, Du kan hurtigt høre hvis der er en lydændring, tjek områderne der er "tynde" og skift hvis nødvendigt. Dernæst tjek de områder som er bærende dele og tæt på de bærende dele.
Dernæst tjek især bunden af rundingen i bag, tjek grundigt den tværbjælke hvor baghjulsophæng sidder skruet op i, de afstivninger der sidder på oversiden er især sandsamlere og der ruster den nede, den lange flade stykke ovenpå, alle fjederskåle, stræberarme beslagene, de områder hvor de indvendige afstivninger er i rammen hvis de sidder forkert lukker de og sandet samler sig her og det ruster indefra.

RRC rammen er lidt mere "blød" end de andre rammer.
Jeg står også i den overvejelse som du gør lige nu, skal jeg galvanisere eller bare pulverlakere, vil være lidt træls at skulle svejse senere på en galvaniseret ramme.

Men vil helt klart anbefale galvanisering når du er afklaret og rammen er i orden.

Med Laro Hilsen

Claus
Index
127240: sv: Varmgalvanisering af ramme (17-10-2012 10:39:25) (svar på 127236)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hej

Der sælges bjærge af galvaniserede rammer, så de skal såmen nok holde, når der er tale om nye rammer, men hvormeget er der tilbage af dine 2,5mm i rammen, den forsvinder også indefra !!! og det kan give falsk trykhed.

Jeg havde en SIII hvor bagrammen pludselig forvandt der var ikke synlige tegn på galvaniseringen at se udefra, men pludselig sad trækket meget løst, efter der havde været hevet "lidt " i det, det forsvandt indefra.

Er pt igang med en 90" og indblandet i et RRC bobtail projekt, de bliver begge renset ned, Hempel epoxy grundet og malet et par gange og sprøjtet med tynd olie indv.

Personligt ville jeg aldrig ofre 5-6000 på en gammel ramme hvor indvendig tilstand ikke kendes. ( en ny galv. ramme i England koster 10 )

Med venlig hilsen

Per



Index
127248: sv: Varmgalvanisering af ramme (17-10-2012 13:07:23) (svar på 127236)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Nogen synshaller vil ikke syne en Land Rover der har fået galvaniseret ramme, ud fra den betragtning at varmen har blødgjort stålet. En kammerat på Fyns Galvanisering har forklaret mig at de ikke er nærheden af de temperature hvor stålet bliver udglødet som man siger. De galvaniserer alt muligt også Land Rover rammer, hvor stålet skal kunne bevare sin styrke. Men den skal selvfølgelig være i orden inden man begynder. F.eks må der helst ikke være skidt og sand inde i rammen, for så lægger zinken sig på det i stedet. Men er rammen ordenlig præberet og galvaniseret, så ruster heller ikke indefra. Ikke sådan de første mange år(tier) i hvert fald

Mvh Niels
Index
127249: sv: Varmgalvanisering af ramme (17-10-2012 13:28:22) (svar på 127236)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.134.246.7)
Jeg gaar selv ind for galvanisering. Jeg har faaet ordnet en RR ramme med rigtigt fint resultat. Forhaabentligt gaar der 20-30 aar inden jeg kan give dig feedback. Hvis man desuden faar den pulverlqkeret, faar du et virkeligt godt produkt.
Index
127253: sv: sv: Varmgalvanisering af ramme (17-10-2012 14:45:00) (svar på 127249)
Stephen Noltensmejer #6298, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.237.150)
jeg har galvaniseret 3 rammer en pajere i 1995 uden problemer, og 2 stk 110"i 2011 og 2012, temperaturen i zinken der hvor jeg får det gjort ligger på 450°c (som også giver et tykkere lag), så det kommer ikke i nærheden af udglødning, som er min. 650°c og skal være i den temperatur i mere end en ½ time så ingen problemer med mindre som der selvfølgeligt er skrevet i disse fine inlæg at rammen ikke er tærret igennen.

Mvh
Index
127261: sv: sv: sv: Varmgalvanisering af ramme (17-10-2012 16:17:55) (svar på 127253)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.99.96)
Skal ikke ytre mig i diskussionen om en eks ramme svækkes ved varmgalvanisering; den har været så mange gange, med ligeså mange meninger som input, men alene gøre opmærksom på hvad et klubmedlem for ikke længe siden har fået besked på af en synsfætter "Konstaterers det en chassisramme
er blevet varmgalvaniseret kasseres køretøjet" Citat slut.
Index
127262: sv: sv: sv: sv: Varmgalvanisering af ramme (17-10-2012 16:38:42) (svar på 127261)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.164.14)
Har en serie 2a synet sidste, år med ny galvaniseret ramme, uden bem. Men, jeg bliver lidt, betænkelig den ,skal jo synes, igen om 8 år. Er det en ny politik, i synshallerne? der kører jo masser, af laroer, med
galvaniserede, rammer.
Index
127263: sv: sv: sv: sv: sv: Varmgalvanisering af ramme (17-10-2012 17:29:50) (svar på 127262)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.228.240)
Ikke nyt synsfolk truer med at kassere, det har bare ikke før været så udbredt at varmgalvanisere ramme. Mht. nye galv. rammer- rammer fremstillet med henblik på varmgalvanisering, skulle der ikke være noget problem, da man er gået op i dimension på centrale pladedele. Dog er der visse forhold af hensyn til godkendelse af selve rammeskift, der skal være i orden. Men selvfølgelig er der ting synsmanden lader passere/ikke er opmærksom på, men så er vi jo ovre i lotteri, og her kan man jo opleve at trække nitten.
Index
127264: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmgalvanisering af ramme (17-10-2012 17:39:05) (svar på 127263)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.164.14)
Lige nøjagtigt, det du skriver, kunne godt, være bekymret, for at, trække nitten, ved næste syn. Men der må jo være, skrevet noget, ned
hvis en ramme, ikke må være galvaniseret?
Index
127265: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmgalvanisering af ramme (17-10-2012 17:46:51) (svar på 127264)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.120.174)
Men man må godt male sin ramme flot blanksort, som den var fra ny og så køre til syn.

Nybehandlet undervognsbeskyttelse på hele bunden er rigtig dårlig karma i synshallen ;)

Mvh
Kenneth Poulsen

Index
127266: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmgalvanisering af ramme (17-10-2012 17:53:30) (svar på 127265)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.164.14)
Du har helt ret, men synsfætteren, kender også tricket, med maling, hvis han, ikke vil syne en galvaniseret ramme. Syntes iøvrigt, at min
galvaniserede ramme, er rigtig pæn, som den er.
Index
127272: sv: Varmgalvanisering af ramme (17-10-2012 19:33:38) (svar på 127236)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Prøv at tage en snak med Tychsen Galvanisering i Århus. De har over 25 års erfaring i at galvanisere karosserier, rammer og fælge til biler. Deres speciale er Land Rover og 2CV'er.

Jeg mener også at de tilbyder efterfølgende pulverlakering af rammen. Med det og en omgang hulrumsbehandling bliver det ikke meget bedre.

Pt. har jeg selv planlagt en genopbygning af ramme på SIII og har talt med manden i "Statens Bilinspektion". Aftalen er at jeg tager billeder af ALT inden jeg overhovedet begynder at skille noget ad. Og derefter af den frilagte ramme. Med de billeder i hånden vil han så kunne afgøre om der bliver givet grønt lys til en genopbygning af den eksisterende ramme ud fra mine ønsker, eller om det hedder ny ramme.
Humlen i det er at han ikke vil se en mere eller mindre hjemmelavet ramme hvor hovedparten er lapper så det nærmest er alt det uden om chassisnumret der er skiftet.


Til spørgsmålet ang. galvanisering sagde han at det var der ikke noget problem i da man jo kunne få "originale" galvaniserede rammer og at det var det de fleste valgte at skifte til.

Noget helt andet er at jeg tror at det for mit vedkommende bliver en komplet udskiftning af rammen. Man skal jo vælge sine kampe med omhu og i betragtning af hvor meget tid og formue man kan lægge i at lappe sådan en gang firkant-rør, så overvejer jeg om det virkeligt er det værd i forhold til at kaste min kærlighed på nogen af de andre dele der også venter. Med en ny sund ramme på bukke, har man alligevel et godt sted at starte på en "concours" restaurering.


Hilsen
Jens
Index
127290: sv: sv: Varmgalvanisering af ramme (17-10-2012 22:47:41) (svar på 127272)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Stål er ikke bare stål… mig bekendt har kvaliteten på Landy chassis været af svingende karat. Det er helt rigtigt at nogle gennem tiden har fået underkendt deres køretøj (jeg kender dog ingen Landy ejer) fordi de ifbm. renoveringen af chassiset har valgt at varme galvaniserer den. Nogle er rigtigt nok blevet bløde, men det hænger sandsynligt sammen med at der nok ikke har været for meget tilbage af originaldimensionen - og i det perspektiv må jo give syns-assistenten ret, førhen var der en police at var chassiet varm galvaniseret kunne styrken ikke garanteres opretholdt - sådan er det vist ikke mere…

Varme galvanisering bør nødvendigvis ikke konsekvens betyde mistet styrke - researche engang emnet fandt den gang ikke meget brugbart på nettet - fandt dog en amerikansk arktikel, forfattet af galvaniseringe industien selv… ! som beskrev et styrkentab på ca. 2-4%, huske dog klart at artiklen fremhævet at det altid er en varierede fakta fra element til element, idet at det jo ikke er svært at forstille sig et tyndt element som opholder sig langt tid i et meget varmt zink-bad vil ændre specifikation kontra et kraftigt element som kun kortvarigt opholder sig i et minder varmt zink-basin - det bør være relative indlysende, og sammenholdt med det faktum af stål kan være meget forskelligt, giver det måske mening at der vil være tale om varierede forhold.

her er iøvrigt en billedbog som på lægmandsbeskrivelse forklarer lidt omkring stål så dem uden en teknisk baggrund også har en chance

http://www.lemu.dk/files/billeder/LeMu/Top_Menu/Download_univers/Staal/Bogen_om_STAAL_ipaper.pdf