127239:
sv: Varmgalvanisering af ramme (17-10-2012 10:25:21) (svar på
127236)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (
ip-adr: 192.35.17.16)
HEj Martin.
Med mit kendskab til galvanisering, varme, og afkøling skulle stålet ikke tage skade af den behandling. Men....
Hvis nu rammen er godt brugt og er begyndt at tære (overflade eller dybere) kunne man stå med at rammen kunne være tyndere i områder hvor det kan gå galt. Trækning, krympning eller direkte huller. Men hvad med at få rammen sandblæst grundigt og få den hjem igen og gå den efter med en svejsehammer og lyt efter om den "lyder" tynd rundt omkring, Du kan hurtigt høre hvis der er en lydændring, tjek områderne der er "tynde" og skift hvis nødvendigt. Dernæst tjek de områder som er bærende dele og tæt på de bærende dele.
Dernæst tjek især bunden af rundingen i bag, tjek grundigt den tværbjælke hvor baghjulsophæng sidder skruet op i, de afstivninger der sidder på oversiden er især sandsamlere og der ruster den nede, den lange flade stykke ovenpå, alle fjederskåle, stræberarme beslagene, de områder hvor de indvendige afstivninger er i rammen hvis de sidder forkert lukker de og sandet samler sig her og det ruster indefra.
RRC rammen er lidt mere "blød" end de andre rammer.
Jeg står også i den overvejelse som du gør lige nu, skal jeg galvanisere eller bare pulverlakere, vil være lidt træls at skulle svejse senere på en galvaniseret ramme.
Men vil helt klart anbefale galvanisering når du er afklaret og rammen er i orden.
Med Laro Hilsen
Claus