151862:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: td5 i 110" 2,5NA (29-11-2015 22:25:27) (svar på
151861)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 109.56.208.26)
Hvad der sidder på omtalte bil fra 2007 og frem, skal jeg ikke udtale mig om; men på min Defender Td5 2005 MY sidder en brændstofkøler lige under indsugningsmanifold og iflg. den officielle fabriksmanual er der også en på den første serie Td5 op til 2002 (Euro 2) Denne køler er styret af den nederste del af frontkøleren, derfor er det vigtigt denne del holdes ren og fri for mudder og lign. Bemærk der er lidt forskel på frontkøler om før ell. efter 2002. Grunden til motoren er udstyret med brændstofkøler er, at når dieselen pumpes rundt i gallerierne i topstykket og ved dyserne, bliver den varm og ved 70gr. og derover mister diesel sin smøreevne. For at modvirke dette pumpes dieselen rundt med ca. 200L. i timen. Iflg. Hawk-eyen bliver dieselen ca. 60gr. ved alm. kørsel. Dog har jeg altid blandet ca. 2-4promille to-taktsolie i dieselen, gerne det askefrie outboard-olie.
Hvorom alting er og for at imødegå den sidste del af indgangsspørgsmålet- så ville jeg nok hellere finde en god 300TDI og peppe den op i stedet.
Noget nemmere at håndtere, med mindre man har en Td5 stående og brænder midt på værkstedsgulvet.