152117:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Reg. afgift ved import af LR bus (22-12-2015 17:00:19) (svar på
152116)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (
ip-adr: 62.242.113.30)
Hej Paul
Så vidt jeg ved har du kun udlægningen af forløbet fra en side, og det er præcis det du plejer at bruge som argument for ikke at hænge nogen ud.
Uha-uha det kan blive en lang tråd :-) da vi står lige midt i det at have en hobby og drive et firma
Man kan ikke ændre en typegodkendelse uden at det medfører en masse arbejde - der skal faktisk en ny typegodkendelse eller et tillæg til, og man kan vel ikke med rimelighed forlange at et firma påtager sig et større arbejde med en model, der ikke optræder som en model på det danske marked og lægger alt andet arbejde til side. Danske typegodkendelser "læner" sig op ad de EU-godkendelser som fabrikken får udarbejdet og står inde for.
Er en specifikation, nævnt i EU-godkendelsen er det ikke muligt lokalt at ændre på dette, ikke engang vægten kan man ændre på, selv om dette her i landet ville være lækkert specielt i forbindelse med de modeller der lige ligger på den forkerte side af 3000 kg. At man så sidenhen, efter at bilen er indregistreret muligvis kan nedveje bilen er en helt anden sag.
Det samme gælder f.eks. bestoling som i længere tid også skal fremgå af typegodkendelsen. Betyder at Defender-modeller efter 2007 ikke kan godkendes med midtersæde foran, uanset hvor ønskværdigt det er. Det kan man heller ikke ændre på lokalt.
Typegodkendelsen på 110" Stationwagon har altid haft en totalvægt på 2950 kg, så hvorfor ændre på noget der allerede eksisterer.
Man kan ikke bare udstede en dataerklæring da en Stationwagon med 3050 og 2950 kg i totalvægt ikke har samme specifikationer, gør man det kan det gå gevaldigt ud over ens troværdighed overfor de offentlige myndigheder hvis det bliver opdaget.
Nu har jeg en fornemmelse af hvem den pågældende er, og har gennem tiden efterhånden hørt en hel del af hans udlægninger af den slags henvendelser. Jeg ved også at han gennem tiden har hjulpet rigtigt mange med både det ene og det andet, når man har henvendt sig fordi man havde et problem, også selv om der var tale om en privat importeret bil
De fleste henvendelser af den slags tror og forventer at importøren står gratis til rådighed for folk der selv har importeret en bil og går i sort når de hører at man beder om betaling for den ydelse der bliver bedt om, det har man slet ikke forståelse for, og det er her kæden engang imellem hopper af.
Vil du venligst uddybe hvad du mener med at pågældende modarbejder salget af Land Rover, så vidt jeg kan læse er der tale om en privat importeret bil og ikke et salg der har den store indflydelse på importørens virke og da slet ikke når der er tale om en model der ikke er en del af modelprogrammet.
I lige måde :-)
mvh
Ib 0219