15335:
sv: sv: Snore/wire fra taget til forreste kant af forskærmen (06-06-2004 12:33:35) (svar på
15293)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 80.161.32.4)
Nå, søndagsunderholdningen fejler ikke noget ! Stålwirearrangementet stammer fra ørkentropperne oprindeligt. Flere modstandsgrupper havde nemlig fundet ud af, at spænde tynde stålwires i hovedhøjde på de steder, hvor militærpatrouiller kom susende i deres åbne biler. Effekten var til at få øje på, for pludsligt manglede mandskabet hovedet eller overkroppen, da de kørte ind i disse fælder. For at undgå det, blev vindspejlet klappet op og forsynet med de omtalte wire. Formålet var, at wirene skulle holde på vindspejlet og samtidig få den tværgående wire til at smutte op over bilen. Resultatet blev, at fører og vognkommandør slap , mens wiren lige netop kunne få fat i maskingeværet og skytten bagi bilen. Derfor blev vindspejlet klappet ned igen og på bilensfront/kofanger anbragt en stålstolpe med en skarp kant i kørselsretningen. Nu blev wirene simpelthen skåret/revet over før de kunne gør skade.
Ideen med de skærmmonterede wire blev senere taget op og vandt indpas i Camel-trophy-udstyret. Om de har været med til, at stabilisere tagbagebæreren ? Jo, ganske klart ! De var da i det mindst med til at forhindre, at taginstallationen blev fejet bagud ned ...
Mht de enkelte LR-køreres hang til at udstyre deres elskede BILER med det ene eller andet mere eller mindre brugbare udstyr, må en sådan vurdering henfalde under YTRINGSFRIHEDEN og den enkeltes økonomiske formåen.
Wirene kan selvfølgelig være en mulig skadeskilde og hvis man anser brugen for nødvendig udenfor det daglige kørselsmønster, kan jeg anbefale, at der ud i skærmene anbringes et forsænket hun-gevind, i hvilket der ved behov kan skrues en øsken, hvor stålwiren er monteret.