tilbage

Land Rover Forum  

Index
153379: Bolt der sidder virkelig godt fast (12-04-2016 14:51:38)
Allan Snitker #9310, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.64.156.192)
Jeg skal have fjernet en bolt, der holder styrestænger bag på en freelander – og bolten sidder virkelig godt fast i hjulophænget. Hovedet er knækket af bolten, fordi jeg gav den for meget med en topnøgle. At hovedet mangler er i sig selv ikke et problem – der er rigelig med bolt tilbage til at slå på med en hammer.

Jeg tænker at bruge gas til at varme bolten.

Mit første spørgsmål er – kan der være en risiko ved at varme bolten (stål) ift. det ophæng den sidder i (støbegods)?
Det andet spørgsmål er – skal jeg foretage en hurtig nedkøling? Igen er der risiko for, at stål eller støbegods slår sig?

Mvh

Allan
Index
153380: sv: Bolt der sidder virkelig godt fast (12-04-2016 15:09:39) (svar på 153379)
Stephan Svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.111.168.162)
Hej,

Måske misforstår jeg, men:

Hvis du varmer bolten, så udvider den sig og sidder mere fast..

Du skal varme det omgivende materiale, så det udvider sig og reelt set køle bolten. Men om noget kan tage skade, er mig uvist.

Kan du ikke lave en aftrækker eller et presse værktøj, til at få bolten ud? Alternativt, hvis det er stål, så bor det ud?

Mvh
stephan
Index
153383: sv: sv: Bolt der sidder virkelig godt fast (12-04-2016 17:53:16) (svar på 153380)
Allan Snitker #9310, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.150.152.254)
nej, du misforstår ikke.
Men du har ret. Mit første forsøg vil være, at varme bolten, da den alligevel skal ud. Måske den kan gi sig tilstrækkeligt. Jeg er lidt nervøs for at varme hjulophænget - bl.a fordi der sidder en ABS sensor tæt på. Og så også pga risikoen for at støbejernet slår sig.

Allan
Index
153385: sv: sv: sv: Bolt der sidder virkelig godt fast (12-04-2016 20:16:49) (svar på 153383)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.251.25)
Langt fra at være ekspert kan jeg bidrage med, hvad jeg flere gange har set min gode mekaniker udføre på min RRC. Han løsner fastgroede bolte, fx ved udstødningsrør på udstødningsmanifold, dvs. stål i støbejern, med en induktionsvarmer, der er den moderne afløser for gasflammen. Den ligner en kæmpe loddekolbe, som føres i kontakt med bolten, og induktion får bolten varmet op til rødglødende i løbet af 1-2 minutter. Så fjernes varmen, ventes lidt, og bolten slipper nu let med en topnøgle. Det er vistnok, fordi varmen lige får de to emner til at give sig så meget i forhold til hinanden, at fastgroningen løsnes. Der bliver ikke kølet med noget, bare lige ventet lidt, så det er til at have med at gøre.
Det samme kan gøres med gas, nok bare sværere at styre, hvad der får varmen.
Index
153386: sv: sv: sv: sv: Bolt der sidder virkelig godt fast (12-04-2016 20:53:47) (svar på 153385)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.187.18)
Tjae hjemme på maskinstationen løsnede vi ofte fastgroede bolte med flammen fra en skærebrænder. Varm bolt-hovedet op til det lyste og så gik det som regel som en leg.
Men der var så heller ingen af os der var metallurger og spekulerede i hvad det gjorde ved stålet. ;)

Mvh Niels
Index
153387: sv: sv: sv: sv: Bolt der sidder virkelig godt fast (12-04-2016 20:55:24) (svar på 153385)
claus vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.198.103.6)
Ved gasopvarmning er det en god ide' at have en trykluftpistol ved hånden til at blæse evt. ild ud i olie / tectyl
Index
153388: sv: Bolt der sidder virkelig godt fast (12-04-2016 21:46:25) (svar på 153379)
Jan Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 185.126.111.112)
Hej Allan,
Du må endelig ikke afkøle med vand efterfølgende opvarmning. Hvis materialet er stålstøbegods har det et forhøjet indhold af kulstof og afkølingen kan derved øge hårdheden i materialet det hærdes. En øget hårdhed giver en dårligere evne i materialet til at optage dynamiske belastninger og det må man jo sige at denne del udsættes for under kørsel. Jeg tvivler på at materialet som bolten sidder i er af typen skørt støbegods. Denne type støbegods har ingen flydespænding dvs. er ikke sejt men skørt og kan revne brydes ved slagpåvirkning og dynamiske belastninger. Jeg er næsten sikker på det er et sejt stålstøbt materiale som ikke tager skade af opvarmning.

Det er korrekt at man ofte opvarmer materialet "uden" om den del man ønsker at løsne. Opvarmningen resulterer i at det omgivende materiale udvider sig og derved skaber et "spillerum" til den del som sidder fast og denne vil da løsne sig. Alternativt kan man også opvarme delen der sidder fast med succes hvis man har en induktionsopvarmer. Det der sker her er at den opvarmede del ikke kan "skubbe" det omliggende "kolde" materiale væk og i stedet lader sig "stukke" eller krympe når den opvarmede del er blevet kold vil den "fylde" mindre i volumen og sidder da løs eller lader sig slå løs eller presse løs.

Stålmaterialer som ikke tager skade af opvarmning i indespændt konstruktion må ikke have en Carbon Equivalent større end 0,30.
Alt der over lader sig deformere ved "lokal" opvarmning. Et stål af typen S355 opnår plastisk deformation ved 110 grader C i indespændt konstruktion dvs. temperaturer derover opstår der øget hårdheder og i værste fald revner.

I dit tilfælde vil der ikke være tale om "indespændt" konstruktion da dimensionerne er små diametre eller ovale dele i tværsnittet.

Lang historie men frem for alt afkøl endelig ikke med vand på bærende dele, styrestænger, bærearme, eller andet vitalt bærende som du har varmet op med induktion eller med gasbrænder.

mvh
Jan Jensen


Index
153415: sv: sv: Bolt der sidder virkelig godt fast (16-04-2016 15:40:32) (svar på 153388)
Allan Snitker #9310, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.150.152.254)
Tak for alle svarene. Jeg endte med at bruge moderat varme og ordentlige slag - så var boltene fri.
Index
153432: sv: sv: sv: Bolt der sidder virkelig godt fast (18-04-2016 18:04:07) (svar på 153415)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.251.25)
Godt at høre, at operationen lykkedes :-)
Så kan man også bedre lære noget af tråden.