tilbage

Land Rover Forum  

Index
156013: Problemer med syn af importeret Defender. (02-01-2017 11:53:37)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.19.207)
Jeg skal til syn i morgen med min "nye" 1990 Defender 110" 2.5 n/a ex. MoD, og havde i morges en samtale med synsmanden omkring bilen/synet.

Pt. har jeg følgende dokumenter:
- Ministry of Defence dokument vedr. bilen (type/stelnr./årg./ reg. nr) osv.
- Ministry of Defence historik på bilen.
- Faktura fra det engelske firma hvor jeg købte den.
- Shipping dokumenter
- Tilladelse til syn og registrering af et køretøj, der ikke tidligere har været registreret fra SKAT, grundet manglende udenlandsk registreringsattest.

Synsmanden vil have et datablad til kr. 5.000,- eller dokumentation fra Land Rover Danmark omkring bilens Typegodkendelsesnummer, som ikke fremgår når han søger i Trafikstyrelsens database.
Land Rover Danmark har en rimelig lang ekspeditionstid på opgaven, og skal have et honorar for det.
Han havde også meget fokus på anhængertrækket (Nato), og hvor meget den må trække.

Er der klubmedlemmer som har en Typegodkendelse eller Typegodkendelsesnummer som omfatter en 1990 110" 2.5 uden turbo ?

:-)


Index
156014: sv: Problemer med syn af importeret Defender. (02-01-2017 13:59:52) (svar på 156013)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.33.5.232)
Typegodkendelsen har Kenneth Poulsen sikkert.
Ellers kan et ring til FSTYR klare det hurtigt. Så får du den på mail.
De papirer du har er rigeligt ift toldsynet. Har du fået afgiften klaret med SKAT?
Bilen må trække 1,5x totalvægten. Det er standart for alle 4 hjulstrækkere. Det burde han vide. Han syner ikke NATO trækket før det fremstilles med tilhørende anhænger. Så hvis du vil have synet sådan een, så skal den synes sammen med bilen. Men få sat en alm 50mm anhængertræk på og få det synet. Husk omformer til 12volt.
Index
156015: sv: sv: Problemer med syn af importeret Defender. (02-01-2017 14:30:01) (svar på 156014)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 91.207.32.40)
Det han efterlyser, er dokumentation for at netop den bil du kommer med, overholder de krav der er for at blive synet i DK.

Dvs. at for en bil uden tidligere typegodkendelse i EU, vil en synsmand ikke tage ansvaret for at vælge hvilken typegodkendelse der passer til bilen. Det er det du skal bruge dataerklæring eller dokumentation fra LR til.

Sidst jeg havde brug for en erklæring fra LR Danmark, tog det en uges tid og kostede ganske rigtig et gebyr som jeg mener er godt givet ud. Alternativet er en dataerklæring fra en godkendt udbyder som typisk koster 6-8000 kr.

Mvh. Benny
Index
156016: sv: sv: sv: Problemer med syn af importeret Defender. (02-01-2017 16:24:47) (svar på 156015)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.19.207)
Jeg har modtaget Typegodkendelse nr. 8779 samt 3 tillæg hvor "min" motor er påført.
Er det tilstrækkelig dokumentation til at få bilen synet og godkendt ?
Index
156017: sv: sv: sv: sv: Problemer med syn af importeret Defender. (02-01-2017 18:28:35) (svar på 156016)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.199)
Ja, det vil jeg tro. Kan du evt vedhæfte den her?
Index
156022: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med syn af importeret Defender. (02-01-2017 20:12:59) (svar på 156017)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.209.70)
Jeg har modtaget den på papir og har desværre ingen mulighed for at scanne den i aften

:-)
Index
156023: sv: sv: sv: sv: Problemer med syn af importeret Defender. (03-01-2017 05:34:28) (svar på 156016)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.148.141)
Det burde være tilstrækkeligt, fordi det er samme TG, som min OneTen kører på. Der er også tre tillæg. Men i sidste ende er nok bedst, at spørge synshallen.
Index
156024: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med syn af importeret Defender. (03-01-2017 08:46:17) (svar på 156023)
Lars Nygaard, reg. bhm (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.166.20.177)
Held og lykke med synet - hvis det bare er til varevogns godkendelse, burde den typeattest, du har skrevet være rigeligt, da det er det, der fremgår af den.

De tre bilag dækker blot motorerne - bare husk du også skal have afskærmning bag føreren m.m. så der er styr på det. Du kan jo selv læse hvilke øvrige krav, der er til syn af N1 og de andre kategorier i vejledning for syn

Jeg holder så på, det altid er en rigtig god ide at tage en konstruktiv snak med synsfætter inden - men selvfølgelig kan man nogle gange få nogle svar helt hen i vejret, det kan så godt være en god indikator for, at man skal finde sig et andet sted at få synet sin bil, og starte snakken forfra...

Men igen, du burde ikke få problemer i forhold til typegodkendelsen, den er spot on
Lars
Index
156025: sv: Problemer med syn af importeret Defender. (03-01-2017 09:49:15) (svar på 156013)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 185.56.166.254)
Du skal også have en vejeseddel fra en autoriseret vægt. Den må ikke være over 24 timer gammel
Index
156030: sv: sv: Problemer med syn af importeret Defender. (03-01-2017 16:55:33) (svar på 156025)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.19.207)
I dag har jeg været forbi 2 synshaller.

Den første synshal ville ikke syne bilen fordi Typegodkendelsen (nr 8779) fra Justitsministeriets Færdselssikkerhedsafdelings Typegodkendelsessektion var "for gammel", og "jeg selv kunne have fabrikeret den på min pc".
Anhængerdokumentationen fra Rover Danmark A/S skal mailes/sendes direkte til synshallen fra Rover Danmark A/S med bilens stelnummer for at være valid.

Anden synshal mente at der var nye regler for engelsk importerede biler, fordi England ikke længere er medlem af EU, og han ville kontakte Trafikstyrelsen inden han påtog sig Toldsynet.
Han ringede tilbage og oplyste at han kun kan syne bilen, hvis jeg medbringer en dataerklæring med bilens stelnummerer påført.

Projektet er lidt mere vanskeligt end først antaget.

:-)
Index
156031: sv: sv: sv: Problemer med syn af importeret Defender. (03-01-2017 17:26:38) (svar på 156030)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.199)
Der må da være en seriøs synshal deroppe på Nordsjælland et sted? Det er jo helt sort det der..
Index
156032: sv: sv: sv: Problemer med syn af importeret Defender. (03-01-2017 17:27:21) (svar på 156030)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.187.18)
Jamen altså nogen mennesker!

Du kan hilse og sige synsmand nr 2 at Storbritannien stædigvæk er temmelig meget med i EU. De har ikke engang fundet ud af hvornår de vil *begynde* at forhandle deres udmeldelse. Det eneste der er sket er at flertallet af engelske vælgere har stemt for udmeldelse.

Og at du selv kunne have fabrikeret en typegodkendelse, den forstår jeg ikke. Hvis den er gangbar, så er den vel på ministeriets liste over typegodkendelser?

Det må være muligt at finde en synshal, der er til at have med at gøre.

Mvh Niels
Index
156033: sv: sv: sv: sv: Problemer med syn af importeret Defender. (03-01-2017 17:35:42) (svar på 156032)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.187.18)
Jeg kan for øvrigt finde typegodkendelsen på Fstyrs hjemmeside som .pdf Du kan jo spørge synmand 1 om han tror du også har hacket deres hjemmeside!

http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Typegodkendelser/Find-typegodkendelse.aspx

Top: Du skal skrive T(mellemrum)8779 Så kommer "Land Rover 110 (T8779) udstedt 06-04-1983" og du kan hente den som .pdf Hvor svært kan det være?
Index
156042: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med syn af importeret Defender. (03-01-2017 19:40:40) (svar på 156033)
Ib Hammer #219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
Hvilken totalvægt er anført på de papirer du har fra England ??
Nogle af de engelske militærbiler havde forhøjet totalvægt, 3500 kg, hvilket bl.a. betød andre fjedre og hjælpefjedre, så det ikke svarer til det der er opgivet i typegodkendelse T 8779. Om synsmanden bemærker det - måske :-)
Er vægten opgivet til 3050 er det lige ud ad landevejen.

mvh
Ib 0219
Index
156043: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med syn af importeret Defender. (03-01-2017 21:57:07) (svar på 156042)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.209.70)
Jeg medbragte print af hele typegodkendelsen samt anhængergodkendelsen, som begge synsassistenter gennemlæste.
:-)
Index
156044: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med syn af importeret Defender. (03-01-2017 23:05:38) (svar på 156043)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.187.18)
Ja det forstod jeg. Det jeg mente var at når jeg kunne finde den på fstyrs hjemmeside så burde de også kunne. :) Det er som Ole siger, helt sort.

Du må finde en synshal der ikke er så firkantet. Det burde være muligt.

Mvh Niels
Index
156045: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med syn af importeret Defender. (03-01-2017 23:33:03) (svar på 156044)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.166.232)
Har 4-5 110"ere, 1983-88 med papirer og de hedder alle T8779. Har 3050Kg. som totalvægt, dog varierer L- last om V8, 2.3 ell. 2.5D, De synspladser du har snakket med er godt-nok vrangvillige, det er jo lige før man savner "Statens Bilinspektion" Find en anden.
Index
156054: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med syn af importeret Defender. (04-01-2017 15:00:02) (svar på 156045)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.19.207)
på metalpladen i motorrummet er der 4 linier med vægtangivelser:

3050
6550 (utydeligt)
1200
1850

i går blev den incl. resterne af militærets radioudstyr, et metalbord og ½ tank diesel vejet til 1920 kg.

:-)


Index
156055: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med syn af importeret Defender. (04-01-2017 16:05:19) (svar på 156054)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.199)
Så er du "home free"
1. Totalvægt LR 3050kg
2. Totalvægt LR + hænger
3. Tilladt akseltryk på foraksel
4. Tilladt akseltryk på bagaksel

De passer altså fint med de på typegodkendelsen opgivne værdier.
Så nu mangler du bare en seriøs synshal.