tilbage

Land Rover Forum  

Index
156737: RRC gear skifte (24-03-2017 18:46:37)
maarten kofman (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.33.8.77)
Hej.
Måske et lidt dumt spørgsmål, men jeg skal ud og kigge på en rrc fra 1989 med en automat gear kasse og jeg ved ikke hvordan man skifter mellem de fast gear?
Drive og reverse kender jeg. Men hvordan virker det med de faste 1 til 4?

Hvordan tester jeg sådan en gearkasse bedst?
Mvh
Maarten
Index
156741: sv: RRC gear skifte (25-03-2017 02:19:11) (svar på 156737)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Maarten, de faste gear virker på den måde at hvis vælgeren står på 3 vil gearene skifte opad fra starten men kun til tredje gear. Eller, hvis du f.ex. vil motorbremse ned af en bakke, skifter du fra D til 3 eller 2, alt efter hvor meget du vil motorbremse. 89' eren har ZF hp 22 gearkasse som er 4-trin med lockup. Der er altså 4 trin, og derover låser en pal olie friktionen i converteren over ca. 80 km/t. Du skal mærke og svagt føle et ryk når converteren låser. Omdrejninger falder i låseøjeblikket fra 1900 til ca 1750, eller deromkring, men et tydeligt fald. Gearskiftet skal generelt være blødt og uden ryk og vibrationer. Kick down skal virke, altså nedgearing ved hård gasgivning , prøv "pedalen i måtten". Det der begynder at drille på en slidt gearkasse er ofte govener valve, en olietryk styret ventil (husk, der er ingen elektroniske dele). Første tegn på problemerne er ofte at kassen i kold tilstand skal bruge nogle hundrede meter før den vil skifte mellem første og anden gear. Min bitre erfaring er, at så kan man begynde at spare op til en anden gearkasse. Tjek gear olien, den skal være rød og helt klar. Brunlig betyder typisk overophedet eller udbrændt, uklar (mælket) betyder vand i olien, kan skyldes læk i køleren som gearkassen desværre deler med både motorolie og kølevand (der er tre rør gennem køleren).