tilbage

Land Rover Forum  

Index
157980: Brændstofforbrug (08-10-2017 18:12:32)
Jørn Thomsen #8802, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.56.190.250)
Hvad kan man forvente en Disco 1 med 3.9 efi v8, går på literen? Vi kan ikke få den over 5 Kml. ved rimeligt pæn landevejs kørsel. Tændingen står spot on, nyt luftfilter og tænd kabler, tændrør er ikke nye men ser fine ud. Motoren er standard og gik fint gennem co måling til syn.
Index
157981: sv: Brændstofforbrug (08-10-2017 20:26:41) (svar på 157980)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.147.94)
Det er et evigt tilbagevendende spørgsmål: Hvorlangt går en V8/l.
Inden du bliver helt ked af det må du gå lidt teknisk til sagen.
Start med at kontrollere at din speedometer viser rigtigt. Tank helt op og kør en fornøjelsestur, hvor du samtidig anvender GPS til at kontrolere den tilbagelagte strækning. Jeg vil forslå at du kører en tur på 100 km.
Dæk størrelse og dæktryk har stor indflydelse.
Min erfaring med 3.9 efi er at den går 6-8 km/l i min RR classic.
Du finder hurtigt ud af om speedometervisningen afviger med XX%, hvis du herefter fører regnskab for tankning kan du opnå et tal for din motor, holdt op mod dit kørselsmønster. Du kan godt justere din motor til mere økonomisk drift men du skal være opmærksom på at jo mere magert den kører desto større er muligheden for alvorlige nedbrud.
Fordelene med benzin er at den er kraftfuld komfortabel og lydsvag. Hvis det gør nas når du tanker vil jeg anbefale diesel som brændstof.
Venligst Peter
Index
157983: sv: Brændstofforbrug (08-10-2017 21:24:47) (svar på 157980)
Leif Jensen #4521, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.121.80)
Jeg ville skifte temperatur sensor til din ecu, de har det med at blive dårlige, hvis den ikke virker som den skal for bilen federe blanding og kører derfor kortere på literen. Den bliver dog ikke så fed at du dumper til syn. Det er en sensor til under 100 kr så det skader ikke at få den skiftet.
Du burde som minimum køre 6 pr. l.
Index
157986: sv: Brændstofforbrug (08-10-2017 22:14:12) (svar på 157980)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.22)
Det lyder ikke helt ved siden af.
Har haft nogle stykker af både Disco 1 og RRC med 3,9.

Fabrikken opgiver selv 5,6 km/l

Du kan sikkert få flere kilometer ud af en liter ved onkelmorfar kørsel og helium i dækkene, men livet kan sgu osse blive for kedeligt :-)
Index
157989: sv: sv: Brændstofforbrug (08-10-2017 22:30:26) (svar på 157986)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.233.34)
Katalysatorer og automatgear (hvis monteret) er dyre at have på kost, men prøv at køre lidt raskere- op i gear- flere omdrejninger.
Kik også på eks. >Top 10 best sparkplugs< (googles) så åbner der sig en verden af tændrørsviden.
Index
157992: sv: Brændstofforbrug (08-10-2017 23:29:07) (svar på 157980)
Bruno Friis Laupstad #9423, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.237.99.168)
Har selv en 3.9 v8 Disco 1 som på en god dag kørte omkring 6 km/l.

Så skiftede jeg hele "mollevitten" tændingssystem,tændrør,diverse følere, lambdasonder. osv, indtil jeg fik en "åbenbaring".....MÅSKE det kunne være indsprøjtningsdyserne ?????.

De er jo et "gammeldags" design hvor de giver et enkelt "sprøjt" ind over indsugningsventilen ved hver indsugningstakt, så hvad gør man så når man søger efter en opgraderet version på disse LUCAS ERR 722 dyser ???, man søger selvfølgelig ovre i USA hvor man får benzinen "foræret" i forhold til os slaver herhjemme.....:)

Som sagt så gjort, jeg fandt en dysepusher overthere og fik 8 BOSCH 4 huls ev 3 dyser, flowmatchede og testede efter alle kunstens regler med 5 års garanti for 800.- + moms (danske toldere er grådige og ALT gods fra usa bliver undersøgt så du bliver altid snuppet).

Nu har jeg kørt med dem i en uge og foreløbig ser det lovende ud jeg kører ikke så meget så der går nok et par uger før jeg har brændt en tankfuld af men de var sgu en klar forbedring......MASSER af acceleration, kører som en ny bil ( den har kørt 250.000 så det er jo ikke en ny motor, men den har næsten fuld kompression på alle 8 cylindre, 2 afviger med 0,2 bar resten er på 11.5 bar) så alt i alt en himmelvid forskel med de nye 4 huls dyser som forstøver benzinen bedre en de elendige LUCAS dyser.

Du kan selvfølgelig også få dine gamle indsprøjtningsdyser renset for skidt og møj for efter de har tilsat ethanol til benzinen er dyseproblemer blevet en hyppig fejl på de lidt "ældre" biler, for ethanol samler alt det fugtighed der er i din tank op og sender det op i dit filter og også ind i dine dysefiltre, så en god ide er at få checket dine indsprøjtningsdyser for at se om de er iorden, noget kunne tyde på at det er de ikke.

Mvh.
Bruno.
Index
157993: sv: sv: Brændstofforbrug (09-10-2017 12:20:09) (svar på 157992)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.98.103.130)
Har du evt. link til dyseforhandler ??

er ligeglad med hvor langt min bil kører km/l men hvis der kan hentes acceleration og HK på den konto er jeg meget interesseret.

Struntze
Index
157994: sv: sv: sv: Brændstofforbrug (09-10-2017 13:30:00) (svar på 157993)
Bruno Friis Laupstad #9423, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.237.99.168)
Du kan ikke forvente flere hk på en standard v8 motor ved bare at give den nogle nye indsprøjtningsdyser, eller et højere indsprøjtningstryk, træerne vokser jo som bekendt ikke ind i himlen.

Du kan forvente en bedre forstøvning af benzinen som kommer med luften ind i den enkelte cylinder som optimerer forbrændingen og det giver bedre motorgang,bedre acceleration (dyserne forbedrer IKKE slitagetilstanden for en ældre motor), længere på literen, lavere forureningsniveau, men forvent ikke mirakler de kommer kun i den katolske kirke......:)

Skal du have mere effekt på en gammel buick designet motor fra 50`erne, så er der flere tiltag du kan gøre : bedre flowede topstykker,større ventiler i topstykkerne, skarpere knastaksel, bedre flowede manifolds (både udstødning og indsugning), anden krumtap med længere slaglængde, andre special stempler, nye og større cylinderforinger, turbo eller kompressor trykladning, men husk....resten af bilen skal også kunne holde til alle de hk du gerne vil have.....:)

Du kan få din v8 til at yde lige det du vil, det er kun et spørgsmål om hvor meget du vil betale.

PS. her er linket til de injectorer jeg købte : http://www.ebay.com/itm/142206071051

Med venlig hilsen

Bruno.
Index
157995: sv: sv: sv: sv: Brændstofforbrug (09-10-2017 18:52:03) (svar på 157994)
Jørn Thomsen #8802, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.56.190.250)
Mange tak for input. Vi går nok lidt stille frem, det er ikke flere heste vi er ude efter, men kunne sønnen få SUèn til at række lidt længere ville det være fint.
Index
157996: sv: sv: sv: sv: Brændstofforbrug (09-10-2017 19:37:27) (svar på 157994)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.167.125.171)
Hej Bruno.

Lyder spændende, ved du om det er de samme som går til en 3,5l V8?

Mvh Verner
4586

PS. Ang selv emnet, så har jeg fået min 110" 3,5l V8 til at køre dobbelt så langt på en tankfuld, således at jeg nu kan køre frem og tilbage til Jylland her fra Dragør, blot ved at skifte den oprindelige tank til en 122l tank.........
Index
158000: sv: sv: sv: sv: sv: Brændstofforbrug (10-10-2017 09:32:34) (svar på 157996)
Bruno Friis Laupstad #9423, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.237.99.168)
Verner.
He he he, det bliver så også en dobbelt så dyr fornøjelsestur....:)

Jeg tror kun at 3.5 motoren er med karburator, jeg ved ikke om de er lavet med indsprøjtning, du skal så også have nogle reguleringssonder i udstødningen, men måske man kan bygge en komplet styring med diverse følere fra en disco 1 3.9, og en indsugningsmanifold med dyser fra samme, ind i en land rover af de lidt ældre modeller med v8 motor,ECU`en skulle klare at regulere indsprøjtningsmængden ud fra de oplysninger den får fra de forskellige følere og lambdasonder, det er i hvert fald bedre end det karburator skidt som ikke er andet end problemer og konstant vedligeholdelse og det bliver værre endnu når ethanol mængden i benzinen stiger i de kommende år....bare vent og se, de har store problemer rundt om i verden med deres E85 benzin på biler med karburator og, de gror til i tykt klistret slam for et godt ord hvis man ikke husker at tilsætte diverse additiver når man tanker bilen op.


Mvh.

Bruno
Index
158003: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Brændstofforbrug (10-10-2017 12:42:32) (svar på 158000)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.119)
Bosch laver nogle "Yellow top" 19LB dyser som kan bruges - og de flow'er rigeligt til over 350HK i en 3.9 :)
Index
158001: sv: Brændstofforbrug (10-10-2017 11:16:28) (svar på 157980)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.224.210.10)
Den var dælme god Verner :-)
Nå, min 3.5 V8 kører 3,6km/l i snit... Det passer nok meget godt med at den er ca dobbelt så stor som alle andre Land Rovere :-)