tilbage

Land Rover Forum  

Index
157998: V8 tomgang (09-10-2017 21:37:42)
Christian Nauta #3975, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.184.106.205)
Er den lykkelige ejer af en V8 3,9 RRC Automatgear .Når den bliver startet kan den godt på en god dag starte op og efterfølgende falde til ro ved ca 700-800 omdrejninger , men det er mere normalt at den ikke falder til mere en 1500-1600 omdrejninger også selvom den bliver slukket og startet flere gange, også ved drefttemperatur falder den heller ikke , det eneste der er skiftet der har med noget at gøre er stepper motor , har også prøvet at gennemgå vacum slanger, hvad er det næste jeg skal indkøbe - har prøvet at justere tomgangs skrue til ingen nytte hilsen Nauta
Index
157999: sv: V8 tomgang (10-10-2017 00:01:02) (svar på 157998)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.108.47)
Hej

Har du tjekket kablet på manifolden det kunne mangle olie

Hilsen 8266
Index
158002: sv: V8 tomgang (10-10-2017 12:00:28) (svar på 157998)
Bruno Friis Laupstad #9423, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.237.99.168)
Chritian.

Har du husket at rengøre HELE steppermotorhuset indvendigt (er boltet på siden af plenumkammeret) hvor steppermotoren sidder på og ikke bare sat en ny steppermotor på ?????.

Er det den "rigtige" steppermotor du har købt (der er en del varianter outthere) ????.

Der kommer en hel del slam fra krumtapshusudluftningen som går ud i spjældhuset og sviner det hele til hvis din motor har kørt en del kilometer og en del af det slam bliver suget med ud i tomgangsreguleringssystemet hvor det sætter sig fast alle steder så en god ide er at rengøre eller udskifte det lille filter (oliefælde) der sidder ovenpå ventildækslet med slangetilslutning direkte til spjældhuset .

Nu ved jeg ikke hvilke sensorer der sidder på en RRC, men på min D1 sidder der en føler på gearkassen som registrere om bilen kører eller er standset og den har forbindelse til ECUèn som snakker med steppermotoren som regulerer tomgangen.


Med venlig hilsen.

Bruno
Index
158005: sv: V8 tomgang (10-10-2017 14:41:51) (svar på 157998)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 57.98.79.75)
Hej.

Den gamle 3-trins automat gearkasse havde idle speed I P på 2000 omdr.
Bare en oplysning, det står også I rep. håndbog.

Claus HAnsen
Index
158006: sv: V8 tomgang (10-10-2017 20:12:34) (svar på 157998)
Christian Nauta #3975, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.184.106.205)
Tak for input - så har jeg noget af gå videre med :)
Index
158015: sv: sv: V8 tomgang (12-10-2017 09:45:12) (svar på 158006)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.119)
Prøv at downloade RoverGauge og se hvad den siger din stepper motor står på
Index
158049: sv: V8 tomgang (17-10-2017 10:34:33) (svar på 157998)
jacob geltzer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 31.221.102.50)
hej christian

jeg havde lignende problemer med min 3.9 hvor den en gang imellem bare besluttede at tomgangen lå på 1500rpm og nogen gange krydrede det med at begynde at ocsillere helt vildt når den blev varm for så at gå ud.

jeg skiftede også steppermotorer i vildskab sådan som der stå på alle fora man skal, samt tjekkede vacuum læk, reference modstande, tænding, regulerings loops og base idle, men intet hjalp.

indtil jeg fik snakket med mark fra tornado systems der ihærdigt prøvede at overbevise mig om at han altså mente det var throttle sensoren der var blevet ustabil.

en ny throttle sensor er dog ikke noget man bare lige køber fra rover, så jeg endte med at købe den her:
http://www.actproducts.co.uk/product/sp002-rover-v8-throttle-pot-upgrade-kit/

den er lidt dyr men ikke nær så dyr son en original. til gengæld viste det sig at efter den blev monteret opfører motoren sig fuldstændigt normalt igen.

bare lige et tip hvis du kan bruge det.

vh Jacob
Index
158050: sv: sv: V8 tomgang (17-10-2017 14:58:40) (svar på 158049)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.57.219.145)
Hej Jacob

Har du så bare flyttet det gamle stik over, eller er der andre ting der skal gøres for at det virker ?
Index
158054: sv: sv: sv: V8 tomgang (18-10-2017 14:43:08) (svar på 158050)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 31.221.102.50)
ja min nye sensor kom med det gamle runde type stik og min havde det nye aflange. så jeg klippede stikket på sensoren og loddede det nye på fra den gamle sensor.
der medfølger et diagram i æsken over hvilke farver passer til hvad.
Index
158055: sv: sv: sv: V8 tomgang (18-10-2017 14:46:18) (svar på 158050)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 31.221.102.50)
glemte lige at nævne at det er en helt klar fordel at ha rovergauge på når man installerer idet den nye sensor skal justeres ind til et base signal med tænding på, ( ikke startet) på ca. 0.33v mener jeg . (igen det står i den manual man får med)
man kan også måle det manuelt med et multimeter.
justeringen forgår ved at man drejer selve sensoren i dens holder. og har til formål at danne en base line for ecu'en at regulere ud fra. og hvis den er for høj eller lav kommer reguleringsloopet ret hurtigt uden for range og går i limp home mode.