tilbage

Land Rover Forum  

Index
158276: Kan det betale sig overhovedet, at købe en LR diesel i dagens Danmark? (27-11-2017 17:12:51)
Jode Anderson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 197.82.199.238)
Min kone og jeg vender snart tilbage til Danmark efter 25 år i den sydlige Afrika. Meget af vores fritid (især min... under bilerne) er brugt i selskab med land rover: den første var en 109" med Rover 6-cylinders benzinmotor, senere blev det til en 110" V8, og til sidst en 300 TDI 110. Vi sælger TDI‘en inden vores afgang, da den har rattet på højre side.

Jeg kunne godt tænke mig at se efter en sen (Euro III) TD5, men kan det betale sig overhovedet at købe en diesel bil i dagens Danmark? Jeg har læst, at der varsles med forbud mod dieselkørsel i storbyerne.


På gensyn,
Jode Anderson arkitekt maa
Index
158277: sv: Kan det betale sig overhovedet, at købe en LR diesel i dagens Danmark? (27-11-2017 18:37:52) (svar på 158276)
Steen Larsen #411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.252.57)
Hej Jode
Alt kan betale sig, men spørgsmålet er for hvem?. Hvis du kun regner på kroner og øre, så skal du købe dig det, jeg kalder en engangsbil til 80.000 kr. Den bruger ikke ret meget brændstof, koster ikke ret meget i forsikring og vægtafgift og er i øvrigt ikke specielt spændende at køre i. men den kan transportere dig fra A - B så du er tørskoet og lun om vinteren. Når den går alvorlig i stykker, smider du den væk. Hvis du skal bo i en storby skal du have en elcykel og et togkort/buskort. Det er det vores magthavere ønsker. Det er bare ikke sjovt.
Med hensyn til vægtafgift skiller gulpladebilerne ved 6. måned 1998. Før er de rimelige (ikke billige) til privat brug og derefter bliver de mere og mere pebrede til privat brug. Vi havde en 2010 110 og den ville som ren privat på papegøjeplader koste 23000 kr. om året i afgift. Den har vi solgt og købt en 110 fra 1997. den koster 6500 kr. om året.
Med hensyn til benzin/diesel har der kun været løse rygter vedr. forbud mod diesel i byerne. Jeg mener ikke, at der er aktuelle planer om at forbyde dieselbiler undtagen i København, men de får forhåbentlig ikke lov.

Det var den korte version

Med venlig hilsen

Steen Larsen 0411
Index
158278: sv: Kan det betale sig overhovedet, at købe en LR diesel i dagens Danmark? (27-11-2017 20:36:40) (svar på 158276)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.49.147.139)
Hvad angår dieselbilerne i KBH skal man vist lige slå koldt vand i blodet. Forslaget går på at NYE dieselbiler fra 2019 ikke er velkomne i København... http://politiken.dk/indland/politik/kommunalvalg_2017/art6151778/Frank-Jensen-vil-forbyde-nye-dieselbiler-i-K%C3%B8benhavn-fra-2019

Samtidig har Land Rover proklameret at alle deres nye biler vil være (delvist) elektrificerede fra 2020, så det ser ud til at det hele går fint hånd-i-hånd... ;) https://www.theguardian.com/business/2017/sep/07/jaguar-land-rover-electric-hybrid-cars-2020
Index
158280: sv: Kan det betale sig overhovedet, at købe en LR diesel i dagens Danmark? (28-11-2017 08:53:08) (svar på 158276)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.75.118.156)
Du kunne også købe en utidig borgergryde til hverdagens skærmydsler og så en Veteran Land Rover til alt det sjove :-)
Den holder mere end rigeligt værdien og koster billigt at holde og at køre i...
Index
158282: sv: Kan det betale sig overhovedet, at købe en LR diesel i dagens Danmark? (28-11-2017 13:06:50) (svar på 158276)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.147.43)
Om det kan svare sig at købe en nyere Defender i Danmark? Ja det afhænger jo af øjnene der ser, men umiddelbart må svaret være: "nej!", når man tager i betragtning hvor urimeligt dyre den slags biler er i indkøb og løbende udgifter. På den anden side, har man mønten og bare må eje sådan en, så kan det jo være man synes det er det værd.

Man kan også købe en lille "hatteæske" af en mikro-bil. Men skal man flytte ret meget andet end sig selv og sin bedre halvdel og måske en weekend-taske, så er de ofte for små. Kvaliteten er også ofte tvivlsom. Prisen skal jo holdes nede.

En bedaget borgergryde der passer til familiens behov til hverdag og en seriebil til det sjove som Ole foreslår er også en mulighed. Men det kræver jo at man er indstillet på de udfordringer som en veteranbil giver.

Mvh Niels
Index
158283: sv: sv: Kan det betale sig overhovedet, at købe en LR diesel i dagens Danmark? (28-11-2017 14:52:27) (svar på 158282)
Jode Anderson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.205.241.248)
Tak til Steen, Christian, Ole og Niels for de forskellige indfaldsvinkler til kørsel i dagens Danmark.

Vi kommer nok til at bo i enten vest- eller sydsjælland, da vores barn og børnebørn bor i StorKøbenhavn, og vi vil få mere for pengene i de områder. Og da vi vil allerhelst bo på landet, vil en firehjulstrækker ikke være helt ved siden af.

Jeg havde hørt om de afgiftsmæssige fordele ved at købe en veteranbil (mindst 30 år gammel hvis jeg har forstået det korrekt), men vi har kørt ældre land rover, og vil helst købe en nyere model. Jeg er vant til at lave alt vedligeholdsarbejde selv (for eksempel har jeg ombygget LT230, diesel indsprøjtningspumpen til vores 300 TDI, TDI motoren, naturligvis aksler o.m.m.), men den nyeste jeg vil hamle op med er TD5eren - Pumaen er ikke mig.

Land rover er ikke et billigt køretøj i køb, og bliver ej billigere af, at Defenderen ikke laves mere. Men når man kender et køretøj så grundigt ud og ind, er der en hel del penge at spare ved at klare reparationerne selv.

Tak igen for informationerne. Det giver os flere ting at overveje i de kommende måneder.

Med venlig hilsen,
Jode Anderson
Index
158284: sv: sv: sv: Kan det betale sig overhovedet, at købe en LR diesel i dagens Danmark? (28-11-2017 15:45:52) (svar på 158283)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.227)
Veteranbil er 35 år :)
Index
158285: sv: sv: sv: Kan det betale sig overhovedet, at købe en LR diesel i dagens Danmark? (28-11-2017 16:26:19) (svar på 158283)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.187.18)
Ja, nu er der jo ikke mange steder i Danmark, heller ikke ude på landet, hvor man strengt taget har brug for firehjulstræk. Med mindre man selvfølgelig har brug for at køre hvor der ikke er vej. Vinter er der jo heller ikke meget af, og hvis der endelig er, så bliver vejene jo ryddet og druknet i salt.

Med mindre man er jæger, landmand, entreprenør, bugserer tunge trailere eller lign. så er der egentlig ingen grund til at køre firehjulstrækker. Ud over altså at det er sjovt! Og for mig er det i sig selv rigelig grund til at køre Land Rover. Det er ikke nødvendigt, men det er sjovt. Og det er vel i og for sig grund nok.

Og kan man skrue selv, så er en ældre Land Rover måske en V8 bus ikke af vejen. Læste en artikkel i Land Rover Owner hvor en nordmand købte en gammel 110'er og sendte til Nene Overland i England, som byggede den op med læderstue, overland udstyr osv. De var pga det norske afgiftsystem billigere end at købe en ny Defender.

Mvh Niels
Index
158287: sv: sv: sv: sv: Kan det betale sig overhovedet, at købe en LR diesel i dagens Danmark? (28-11-2017 20:06:13) (svar på 158285)
Jode Anderson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.205.241.248)
Niels -
V8eren er for mig den land rover motor, der har den mest iørenfaldende lyde af dem alle. Man kan genkende den på en kilometers afstand. Og så er den også meget taknemmelig, i og med at den har hele 8 cylindere at gøre godt med: skulle tændingen være lidt ud, kører den alligevel som en mis. Men den er for tørstig til vores budget.

Min kone, Lene vil gerne kunne få et snært af den campingkultur, vi har nydt så stort hernede, når vi er tilbage i Europa. Det bliver en stor omvæltning (jeg har vist ikke fortalt om vores gå-safari i Namibien, hvor vi overraskede en hunløv med to unger, har jeg...?), men det kunne jo også være ret sjovt. Så vi tænker på at skaffe en campingvogn. Og da jeg mekanisk kan finde vej i en land rover, vil jeg helst køber noget fra Solihull.

Idealet for mig er en 110 varevogn (ikke stationcar), som vi kunne køre nede til Østrig for at få en pop-top tag installeret. Med kun to sæder - og bagen udstyret med to gasblus, nogle få opbevaringsskabe samt måske en tør toilet - kunne vi undersøge om papegøjeplader kunne anvendes fornuftigt (jeg har læst lidt om halvt gule plader til delvis privat kørsel osv).

Men vi kan første tage stilling til en vogn når vi er kommet hjem. Vi får se.

Bliver det en land rover, får I to nye medlemmer...;)

Med venlig hilsen,
Jode
Index
158286: sv: sv: sv: Kan det betale sig overhovedet, at købe en LR diesel i dagens Danmark? (28-11-2017 16:59:59) (svar på 158283)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 78.111.164.19)
Jeg er enig i at det er svært at undvære en Land Rover som hverdagsbil... (også selvom man bor 100m fra Rådshuspladsen). Det forhindrer jo heldigvis ikke en i også at have en til sjov ;)

Du kan overveje om i skal have en Defender som stor personbil (bus/M2). Det kunne (kan?) lade sig gøre at registrere en Defender 110 frem til første registrering '01. Det kræver en indretning med minimum 9 passagersæder, samt kørekort til at føre køretøj af type m2. Til gengæld koster de så kun ca. 2130 kr. i vægtafgift for en diesel-bus.

Der er en del TD5 busser, og de komme også rimelig tit til salg. Prisniveauet ser ud til at ligge mellem 140 og 200 tkr for tiden...

Mvh

Christian
Index
158288: sv: sv: sv: sv: Kan det betale sig overhovedet, at købe en LR diesel i dagens Danmark? (28-11-2017 20:11:54) (svar på 158286)
Jode Anderson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.205.241.248)
Christian -
Det med en M2 kort er noget nyt for mig - tak for tippet. Men skal vi have en land rover, skal den bruges i campingøjemed, så jeg vide ikke om busløsningen er aktuelt. Men - som jeg skrev til Niels - vi får se når vi er tilbage i Danmark.

Med venlig hilsen,
Jode
Index
158291: sv: sv: sv: sv: sv: Kan det betale sig overhovedet, at købe en LR diesel i dagens Danmark? (29-11-2017 07:23:29) (svar på 158288)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Ideen med en slags camper lyder spændende. Skal bare passe lidt på med indretningen hvis du kører gule/papegøje-plader. Så skal vognen være indrettet til godsbefordring og alt hvad Skat tolker som indretning til ophold betragtes som afgiftundragelse. Så du må godt have campinggrej i bilen. Du må vel i princippet også overnatte i varerummet. Der skal bare ikke være fastmonteret udstyr. Selv en højttaler fra radioen kan give problemer. Selv ville jeg nok passe lidt på med hævetag. Men hvorfor ikke overveje en regulær camper? Der er vist stadig lidt at spare i forhold til personbil.

Mvh. Niels
Index
158292: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan det betale sig overhovedet, at købe en LR diesel i dagens Danmark? (29-11-2017 09:34:53) (svar på 158291)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Og bare for at præcisere, jeg tænker naturligvis på en brugt camper på gammel afgift. ;)
Index
158294: sv: sv: sv: sv: sv: Kan det betale sig overhovedet, at købe en LR diesel i dagens Danmark? (29-11-2017 12:45:29) (svar på 158288)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 78.111.164.19)
Sæderne kan foldes rimelig meget sammen i sådan en bus-Defender. Anden sæderække kan klappes sammen og foldes op mod forreste sæderække og bænkene i 'vare-rummet' kan klappes op. Således kan der være fin plads til løsøre, hvis man vil drage på udflugt i den og man ikke okkupere mere end forreste sæderække...

Hva angår campere var der en mere lempelig registreringsafgift på disse (den gang man kunne lave den finte), men i dag afspejler brugtvognspriserne for hhv. almindelig personbil og campere ikke den store besparelse der var engang - om end campere som oftest vil være lidt billigere. Du slipper til gengæld den samme årlige vægtafgift uanset som den er på camper eller hvide plader, som ligger i lejet omkring d. 14.000 alt efter præcis årgang...

Mvh
Index
158295: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan det betale sig overhovedet, at købe en LR diesel i dagens Danmark? (29-11-2017 14:46:37) (svar på 158294)
Kaj Juel Hansen #1942, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.81.87.174)
Hej. Nu ved jeg jo ikke hvor gammel din 300TDI er og hvor god stand den har, men jeg ville undersøge hvad det koster at tage den med hjem.
Hvis den er i god stand ville jeg tage den med hjem og få den på gule plader og flytte rattet til den anden side og så om nogle år få den på hvide plader og derefter kan du indrette den bag i som du vil.
Jeg er selv i gang med en 110" fra 1986 og fra england højrestyret, som er kommen på hvide plader for derefter at indrette den bag i med sove plads og køkkensystem, og det er ikke så dyrt at betale afgift til hvide plader, hvis bilen har et antal år på bagen.

Mvh Kaj Juel
Index
158296: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan det betale sig overhovedet, at købe en LR diesel i dagens Danmark? (29-11-2017 19:04:47) (svar på 158295)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 78.111.164.19)
Hej Kaj,

Du er måske klogere på hvordan den nye registreringsafgift (3/10) kommer til at påvirke os 'miljøsvin' end jeg er, men som jeg læser reglerne om den nye registreringsafgift bliver biler (både varebiler og personbiler) belagt med et mere skrapt brændstoftillæg. Før 3/10 kostede det 1000kr. pr. km bilen kørte kortere end 18 km/l - altså 8.000kr for en bil der kører 10km/l - efter de nye regler er straffen 6000 kr. pr. km. kortere end 22 km/l. Altså 72.000 kr i brændstoftillæg ved registreringen... DERUDOVER den værdibaserede del af registreringsafgiften...

Ovenstående gælder efter min forståelse for både nye og brugte biler der søger at ind- eller omregistrere sig...

Der står tilgengæld at stor personbil (m2) er fritaget for brændstoftillægget (hvilket skulle være endnu et argument for at gå den vej hvis man vil hjemtage bilen)

Korrekts mig gerne hvis du er klogere på dette end jeg er!?

Mvh
Index
158297: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan det betale sig overhovedet, at købe en LR diesel i dagens Danmark? (29-11-2017 19:47:35) (svar på 158296)
Kaj Juel Hansen #1942, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.81.87.174)
Hej. Om reglerne lige er ændret er jeg ikke bekendt med, men den 17 august 2017 fik jeg en kvittering fra skat på betalt afgift og der var ikke noget om brænstoftillæg.
Jeg vil prøve at se efter i systemet vedr. andringer du skriver om, måske har jeg været heldig og nået det lige inden de lavede ændringer, det er ikke nemt at følge med i dag, de laver åbenbaret ændringer hele tiden.
Mvh Kaj Juel
Index
158306: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan det betale sig overhovedet, at købe en LR diesel i dagens Danmark? (30-11-2017 17:12:20) (svar på 158297)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.56.250)
"Om det overhovedet kan betale sig at købe en Land Rover i dagens Danmark? Svaret må blive et nej, med mindre man virklig brænder for det.. For så vidt angår Defender, så er priserne absurde PT, folk tror det de har stående ude i rendestenen er drevet guld. Som andre er inde på, så vil det nok kunne betale sig at tage den du har, hvis den er i god stand, med til DK. Du kan risikere at du skal begynde forfra mht. rep. og vedligehold på en købt herhjemme.
Det er omstændeligt at lave om på rattets placering og så skal der jo en del nye stumper til; har selv haft en højrestyret serie III, der var både fordele og ulemper, men ellers sjovt at se andre bilisters reaktion. En busregistreret Defender kan være et "Short-cut" hertil billig i afgift, men det kræver jo kørekort dertil. Vær opmærksom på at der er strikse regler mht. indretning af Varebil, en såkaldt N1; det må på ingen måde lugte det mindste af overnatning og campering, så falder "Skattefars" hammer.
Ellers prøv at tage kontakt til Team Bertelsen, www.sjelleauto.dk og hør om de har noget, evt. en "skuffesag" eller om de har kendskab til en der gerne vil sælge. De er meget reelle at handle med.