tilbage

Land Rover Forum  

Index
159021: Freelander 1 problem (03-04-2018 20:17:04)
Christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.122.77)
Kære alle,

Jeg har en Freelander 1 fra 1999 1,8 benzin.
Den har pludselig få nogle sære lyde fra hvad jeg tror er gearkassen og hele undervognen ryster når man kører langsomt frem, den triller lidt og så igen klonk klonk og bilen stopper op, har også prøvet i bakgear, her er det samme lyd og som om den hopper ud af gear - hvad faen en mon galt, er der nogen der har en ide?

På forhånd mange tak

Mvh
Christian
Index
159023: sv: Freelander 1 problem (03-04-2018 23:44:43) (svar på 159021)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Lyder mistænkeligt som IRD'en er brugt op - altså fordelergearkassen der sidder bag på hovedgearkassen - der hvor kardanen bagud, kommer ud.

Ellers kontroller kardanled, husk bilen må ikke have håndbremsen trukket eller stå i gear, så klodser for hjulene!

En ny IRD koster 7.200,- kr her: http://www.bellengineering.co.uk/freelander-1-products/

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
159030: sv: sv: Freelander 1 problem (04-04-2018 15:39:15) (svar på 159023)
Christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.27.20.52)
Hej Kenneth,

Mange tak for dit svar.

Nu er jeg ikke den store mekaniker så hvis du kan uddybe hvordan jeg checker kadanled vil jeg sætte rigtig stor pris på det.

En brugt IRD er det noget man skal holde sig fra?

På forhånd mange tak

Mvh
Christian
Index
159031: sv: sv: sv: Freelander 1 problem (04-04-2018 15:59:17) (svar på 159030)
Allan Snitker #9310, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.64.156.192)
Hej Christian

Jeg er netop i gang med at få skiftet IRD på min Freelander 1.8 fra 1998. Jeg har en IDRpå vej fra England, som jeg skal have sat på hos en mekaniker.

Jeg har valgt at købe en ny after-market. Linket ovenfor viser til en restaureret IRD - og du skal være opmærksom på, at du skal sende en gammel IRD retur (eller betale 200£). Hos ophuggere herhjemme er prisen ret høj - har set noget mellem 6-9000.

Derfor valgte jeg en ny af lidt ringere kvalitet (http://www.paddockspares.com/tag000230or-freelander-transfer-box-ird-unit-not-v6-new-oe-manufacture-outright-purchase.html).

Jeg tror jeg er kommet af med cirka 8800 inkl. fragt. Hertil kommer monteringen, som dog ikke burde være så vanskelig.

Allan

Index
159032: sv: sv: sv: Freelander 1 problem (04-04-2018 16:43:53) (svar på 159030)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Jeg ville ikke bruge tid på en brugt IRD.
Kardan kontrol er meget simpel - som skrevet, så må bilen ikke være håndbremset eller i gear, så kan kardanerne stå i spænd og så kan du ikke mærke noget slup.
Med klodser for hjulene er det bare i det grimmest tøj og ned i perlestenene og så rykker og rusker du omkring kardan leddene for at mærke om der er slup - er der det skal der nyt på.
Jeg er nu mest til en IRD der er brugt op. :-(

Og hvordan du får en ny fra Britannien er underordnet, i DK koster den som et pænt sommerhus i Nordsjælland.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
159033: sv: sv: sv: sv: Freelander 1 problem (04-04-2018 19:29:04) (svar på 159032)
Christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.122.77)
Hej Kenneth og Allan,

Tusinde tak for jeres indspark, det sætter jeg virkelig pris på!

Bedste hilsner
Christian
Index
159035: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander 1 problem (04-04-2018 21:02:08) (svar på 159033)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.130.207)
Nok en god ide at få en Freelander-kyndig til at diagnosticere problemet til bunds; der er erfaring med at- er IRDen (Intermidiate Reduction Drive) gone caputto, skyldes det ofte en defekt viscose-kobling, VCU, sidder på bagkardannen. Hertil kan bagdiffen også have taget skade. Den lille trøst- flere har afmonteret bagkardan og -diff og kører med forhjulstræk alene, herved en sidegevinst- bilen kører 1-2km. længere på literen. Det afhjælper dog ikke en defekt IRD.
Index
159073: sv: Freelander 1 problem (07-04-2018 14:46:04) (svar på 159021)
Jens Eggertsen #8005, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.146.59)
Hejsa Rolig nu, jeg har købt flere VCU og en ird renoveret hos bell engineering det er gået så fint og bilerne har kørt fint.
Jeg ville uden at blinke købe en renoveret hos bell.
Når du skifter din ird ( hvis det er den der er gået) så skift også din VCU den kan nemlig have været hele misæderen til dine problemer.
God fornøjelse
MVH Jens