tilbage

Land Rover Forum  

159634: Start af varm veteran motor! (02-07-2018 10:39:53)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.167.125.126)
Hej

Serie 1, 1950, 1595cc benzin/solex karburator.

Jeg har problemer med at starte motoren igen hvis den er meget varm, og så har stået et stykke tid efter at den er blevet slukket. Er selv overbevist om, at det drejer sig om, at benzinen fordamper og laver et overtryk der gør, at der ikke kan komme ny frisk benzin ind i karburatoren.

Den type motorer har eksisteret i LR i 70 år i år, det samme har problemet, er der ikke nogen der har fundet en god løsning på det problem igennem årene?

Med venlig hilsen
Verner
4586
159636: sv: Start af varm veteran motor! (02-07-2018 11:08:26) (svar på 159634)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.152.138)
Jo da :) Bor et hul ind i siden af svømmerhuset lige over benzin niveau, monter en studs og en ekstra elektrisk pumpe som så hele tiden pumper retur til tanken ;) "Klakke-di-klak" pumperne er ligeglade med at pumpe mest luft da de ikke bliver kølet af benzinen så den kører bare hele tiden og når så du enten kører med meget sidehæld eller varm motor så benzinen ellers ville koge inde i svømmerhuset og drukne, ja så bliver det overskydende benzin pumpet retur :) Fungerer perfekt ;)
159637: sv: sv: Start af varm veteran motor! (02-07-2018 12:22:52) (svar på 159636)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.224.210.10)
Søren, kan du ikke lige lave en "DIY guide" til den operation?? Altså med et par pix og sådan.. DET tror jeg at mange gerne vil se..
159638: sv: Start af varm veteran motor! (02-07-2018 13:09:33) (svar på 159634)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.146.18)
Jeg har haft det problem en gang. Varmen fra manifolden fik benzinen til ar udvide sig i svømmerhuset og pga overtrykket pressede benzinen sig ned i venturien og druknede bæstet.

Husker jeg dengang blev foreslået at sætte et T-stykke på benzinslangen lige inden karburatoren og så lave et retur-løb med en meget tynd slange Ikke ulig det Søren foreslår men altså uden at bore i karburatoren osv

Så langt nåede jeg aldrig. Jeg fik en ny karburator Problem solved.

Mvh Niels
159639: sv: sv: Start af varm veteran motor! (02-07-2018 13:24:12) (svar på 159638)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.167.125.126)
Sørens forslag virker sikkert, men det lyder også lidt voldsom, med ekstra pumpe etc. Lad os se om det er den løsning der skal til.
Jeg har lige skiftet karburator, Niels, men problemet fortsætter!
159640: sv: sv: Start af varm veteran motor! (02-07-2018 13:59:49) (svar på 159638)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.152.138)
Been there, done that got the T-shirt.. Men i er velkomne til at tage samme lange rute som mig og ende ved samme destination hvis ikke i har lyst til at springe omvejen over :D :D Jeg har sågar haft lukket af mellem udstødning/indsugningsmanifold og lavede en varmeskærm til svømmerhus osv osv.. Retur pumpen virker bare og ville aldrig gøre andet nu, det tager max en time at lave og så har man altid en ekstra benzin pumpe med da den jo sagtens kan køre uden retur pumpen, så kører den bare lige så ringe som standard ;)
159641: sv: sv: sv: Start af varm veteran motor! (02-07-2018 14:16:59) (svar på 159640)
Jens Modin #1833, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.1)
første hjælpen kunne værer at holde speederen i bund og holde den nede end til den starter
159642: sv: sv: sv: sv: Start af varm veteran motor! (02-07-2018 14:35:33) (svar på 159641)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.224.210.10)
Står det ikke også i manualen faktisk??
159643: sv: sv: sv: sv: Start af varm veteran motor! (02-07-2018 14:40:02) (svar på 159641)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.152.138)
Her er problemet bare at hvis karburatoren har accelerationspumpe så drukner man motoren endnu mere ;) Men det kan jeg ikke huske om der er på S1 Solex, det er lang tid siden jeg har haft sådan en i hænderne.
159648: sv: Start af varm veteran motor! (02-07-2018 21:14:35) (svar på 159634)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.45.68)
Øh hvor jeg kender problemet.
Det endte med montering af en lille elektrisk pumpe fra Biltema og gemt i skærmen. Virker bare ...
159649: sv: sv: Start af varm veteran motor! (02-07-2018 21:59:34) (svar på 159648)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.167.125.126)
Hej Claus

Altså den samme løsning som Frimodt foreslår?
159651: sv: sv: sv: Start af varm veteran motor! (03-07-2018 08:22:41) (svar på 159649)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.146.18)
Her er det svar jeg fik i sin tid på samme problem

http://dlrk.dk/forum/indlaeg/133288

Mvh Niels.
159652: sv: sv: sv: sv: Start af varm veteran motor! (03-07-2018 09:11:29) (svar på 159651)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.185.137.234)
Ih hvor jeg også kender det, både fra min tidligere serie 1 og fra serie 2. Problemet er sjovt nok løst med det set up jeg har i den nuværende serie 1 med 2 liter motor :-).

Mvh
Lars E.
3926 Nsj.
159653: sv: sv: sv: sv: sv: Start af varm veteran motor! (03-07-2018 09:24:03) (svar på 159652)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.167.125.126)
Her er så det svar fra Per Glerup Nielsen som Niels henviser til:

Citat:
"Hej Niels Erik
Det kan der gøres noget ved, hvis du fjerner indsugningsrør/slange når den er varm, slukker motoren og lyser ned i halsen på damen, det der sikkert sker er at du vil se benzinen løber ind gennem den samling der er nede ved venturien, er det det du ser er det den gummiring der er i samlingen der er mør og utæt, overdelen kan også være blevet skæv, den er delt i to, skru den fra hinanden og slib fladerne plane, jeg ligger slibepapiret på en glasplade ( klappen fra en emhætte ) når de er plane samler du dem med en ny pakning og gummiring, er det stadig et problem, må vi snyde den lidt ved at lave et "returløb" til tanken, hertil skal bruges to t-stykker det ene sættes ind på slangen inden pumpen, det andet skal der sættes en prop i den ene studs, i proppen bores et 0,3-0,5 mm hul, dette t-stykke sættes mellem pumpe og karburator, den studs med proppen i forbindes med en slangestump til den ledige studs på t-stykket før pumpen, dette har ingen betydning under kørslen, men det overtryk der opstår pga. bla. efter varme fra motoren, kan nu ikke lave overløb, men vil løbe tilbage på suge siden. pyyhaa håber det gav mening.

Zenith karburatoren er værd at bevare på en seriebil, den har den egenskab som mange andre ikke helt magter, bla. Solex og Weber, nemlig at den på grund af svømmerhuset, og blanderørets placering, giver lidt mere benzin når man kører op, og mindre når man kører nedad."
Citat slut.

Er sikker på at Sørens forslag virker, men det Per foreslår er uden den ekstra pumpe hvilket virker tiltalende. Er der ikke nogen der har et billede eller evt. tegning af et sådant arrangement?

Mvh
Verner
4586


159655: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start af varm veteran motor! (03-07-2018 10:30:44) (svar på 159653)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 193.88.204.134)
Mjaee, som jeg læser min regionskammerat Pers einwurf, så er der tale om en Zenith som monteret på Slll, og det er noget ganske andet.
159658: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start af varm veteran motor! (03-07-2018 12:59:21) (svar på 159655)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.135.113)
Der findes også et meget simplere tricks hvis i er bange for at bore huller ???? en elektrisk benzin pumpe på sin egen kontakt så i kan slukke den og lade motoren gå ud ved at køre tør når i standser, det virker også rigtig fint men bare lidt irriterende at man skal huske den skide kontakt hele tiden ????
159660: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start af varm veteran motor! (03-07-2018 13:24:01) (svar på 159655)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.147.146)
Nu bliver jeg lidt nysgerrig. Hvori består forskellen i en Zenith og en tidl karburator? Jeg mener hvis problemet er det samme er løsningen vel også den samme? Altså hvis varmen fra manifolden får benzinen til at udvide sig og blive presset ned venturien, så er det vel et spørsmål om at afhjælpe dette tryk? Eller hvad har jeg misset? Naturligvis vil Sørens løsning virke, men er det ikke lidt overkill? Der er selvfølgelig spørgsmålet om kraftig sidehældning, men jeg har på fornemmelsen at det er et større problem for Søren end som for Verner. ;)

Mvh Niels
159662: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start af varm veteran motor! (03-07-2018 15:20:45) (svar på 159660)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.135.113)
Jeg kan ikke helt se hvordan der skulle komme overtrykket i et svømmerhus da denne har en udluftning? Ellers ville motoren jo heller ikke kunne suge benzinen op af svømmerhus eller pumpen presse nyt ind?.. det er fordi varmen får benzinen til at koge så dampene kommer i venturi. Ja du har nok ret mht sidehæld Niels ????
159663: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start af varm veteran motor! (03-07-2018 15:49:50) (svar på 159662)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.147.146)
Okay, men hvis det er dampene fra svømmerhuset der fylder venturien, hvorfor hjælper det så at pumpe lidt at toppen af? Vil resten så ikke stadig stå og koge?

(Og så forstår jeg ikke helt betydningen af fire spørgsmålstegn? ;) )

Mvh Niels
159664: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start af varm veteran motor! (03-07-2018 16:43:44) (svar på 159663)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Jeg vil også være lidt med her, problemet er ikke det samme på serie I som på en 2,25 benzin hvor karburatoren jo sidder ovenpå udstødningsmanifolden.
Men på en 1,6 går der jo noget kølevandsrør gennem indsugningsmanifolden, som sidder på den anden side af motoren end udstødningen.
Jeg er ikke skarp på 1,6 motoren, men ved dog at temperaturen i motoren kan stige en del lige når man stopper den og derfor vil temperaturen også stige i indsugningsmanigolden/karburatoren og med fordampning af benzinen til følge.
Kunne man, med en anden ekstern rørføring, lede det meget varme kølevand uden om manifolden.
Og så til vinterkørsel lede det gennem manifolden igen.
Som skrevet er jeg ikke superskarp på 1,6 motore ;-)
Mvh
Kenneth Poulsen
159666: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start af varm veteran motor! (03-07-2018 17:14:28) (svar på 159664)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.167.125.126)
Endnu et løsningsforslag, tak for det Kenneth.

Jeg har lidt svært ved helt at forstå hvor det er præcis at overtrykket er i selve karburatoren (hvis det da er i den), men vil ved leglighed se om man evt. ved at løsne f.eks. "Starter jet petrol" eller "Starter jet air" kan lufte ud og få gang i benzin strømmen igen. I workshop manualen henholdsvis betegnet "Gs" og "Ga" .
Er det et stort problem er der måske nogen der spørger?
Ja, jeg har været ude for at måtte bruge op til 2 timer på at få kølet så meget ned at jeg kunne starte igen.
159665: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start af varm veteran motor! (03-07-2018 17:03:12) (svar på 159663)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.135.113)
Haha nej Niels det gør jeg heller ilkr, det er mine emojis fra tlf der åbenbart bare bliver til en masse spørgsmålstegn..
Anywho, det er fordi benzinen udvider sig helt vildt når det koger, det er nok også det der menes med at trykket stiger. Så man kan reelt sige at svømmer standen er alt for høj fordi benzinen har udvidet sig.
Jeg er ikke nogen ekspert, jeg ved bare det med returpumpen gør underværker og skal man alligevel lave en retur slange til tanken er der ikke meget ekstra arbejde i at montere en pumpe undervejs
159676: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start af varm veteran motor! (05-07-2018 09:12:59) (svar på 159665)
Martin Nielsen #498, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 176.23.103.237)
På de gamle vw bobler var der samme problem. Det løste man ved at sætte en fiberklods mellem karburator og indsugningsmanifold.
159684: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start af varm veteran motor! (06-07-2018 08:34:17) (svar på 159676)
Lundtoft Je;Verner (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.147.134)
Hej Martin

Der er allerede en sådan installeret og hvis karburatoren skal højere op må der laves en forhøjning i motorhjelmen! Desværre.

Mvh Verner
159685: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start af varm veteran motor! (06-07-2018 11:25:17) (svar på 159684)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.146.192)
Jeg ville prøve Pers forslag og hvis det ikke virker så gå til “next level” og fortsætte med Sørens løsning.

Uanset om det er dampe der “koger over” eller det er svømmerhuset der bliver overfyldt idet benzinen udvider sig, så kan det jo kun rende en vej og det er vel ned i venturien? Der skulle vel nødig kunne komme noget ud andre steder? Det skulle da lige være indløbet, men her kan det åbenbart ikke rende tilbage? Med mindre altså man laver en Storm P løsning a la Per eller Søren.

Bare en tanke.

Mvh Niels
159700: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start af varm veteran motor! (09-07-2018 21:26:03) (svar på 159685)
Lundtoft Je;Verner (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.147.79)
Et kært medlem har skrevet til mig bedt mig google: antipercolator . Dette viser sig at være en ventil i carburatoren som har til formål at lukke benzin damp ud på en varm motor der et stoppet. Første patent er, så vidt jeg kan se, fra 1947, så jeg er ikke den første der har haft problemet. Problemet er dog ikke løst med den karburator som sidder i bilen. Dog stadig rigtig dejligt at få sat et navn på, tak for det.

Mvh Verner
4586