tilbage

Land Rover Forum  

Index
160400: Skift af stempelringe på TD5 (24-12-2018 17:28:41)
Christian Pryds #9781, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.162.182)
Hej,

Er der nogen der har erfaring med at skifte stempelringe på en TD5 motor?

Min defender har kørt tæt på 300.000 km og bruger en del olie.

Index
160401: sv: Skift af stempelringe på TD5 (24-12-2018 20:57:28) (svar på 160400)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.195.190)
Jeg har ingen erfaringer med at skifte stempelringe på en Td5, men når den har kørt så mange kilometer, er den komplet renovering hos Turner Engineering vel nummert 1. Alternativt en lettere brugt maskine fra en ophugger: Colin White Service i UK.
Index
160410: sv: sv: Skift af stempelringe på TD5 (25-12-2018 19:16:07) (svar på 160401)
Christian Pryds #9781, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.162.182)
Dette er jeg ikke bekendt med
Skal motoren så sendes til England?
Index
160411: sv: sv: sv: Skift af stempelringe på TD5 (25-12-2018 19:33:07) (svar på 160410)
Morten Brendstrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.116.145)
Har du fået lavet kompressions test, samt lækage test?
Det er ærgerligt at skille noget ad som måske ikke er defekt.
En defekt turbo kan også give olie forbrug. En Td5 bruger også olie, hvis det er en forkert olietype.
Index
160414: sv: sv: sv: sv: Skift af stempelringe på TD5 (25-12-2018 20:21:11) (svar på 160411)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.179.235.60)
Enig med Morten.
Min erfaring er 300 km er intet for en td5 blok hvis den er passet med service. Har haft topstykke af på en, der havde gået over 300 km. Og cylinder viste intet slid. Den fik et andet nyrenoveret topstykke incl dyser fra en 15p motor samt ny pakninger og styr i stål mellem blok og top. Den fik ny hybrid turbo samt ny oliekæde og kom til at køre som en symaskine. En kommentar til colin White service i uk “ophugger”. Jeg har meget dårlige erfaringer med at få motor fra cws (Gik godt et par gange, men så gik det galt med dem) så dem kan jeg ikke anbefale at bøvle med. Tilgengæld har jeg fået et par gode fra Sverige. Så det kommer altså meget an på vedligeholdet der har været på den. Har også haft en der ørlede og smed et stempel ned gennem bundkarret ved 180 tusind da man ikke havde skiftet olie og havde været lidt loose med at tjekke det der så var på.

God Jul

Mvh
Mads
Index
160415: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af stempelringe på TD5 (25-12-2018 20:51:18) (svar på 160414)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.94)
Mht. slidt turbo, prøv at afmontere slange mellem turbo og indsugning og se om det sejler med olie, gør det det, så skal der tages action, så ikke motor løber løbsk/ kører på motorolie. Normalt er Td5 økonomisk med motorolieforbrug, egen Td5 bruger stort set intet mellem olieskift.
Er det en tidlig Td5 der ikke rigtigt når driftstemperatur (om vinteren) kan olieforbrug skyldes stempelringe er kokset til og ikke flexer, anskaffe et ekstra kølevandvandstermometer, eller en diagnosetester som eks en maxidiag 802, koster ca 1500kr. på nettet, se tråd andetsteds om manglende varme i Td5.