tilbage

Land Rover Forum  

Index
160420: Forslag til ruter i Sydsverige (26-12-2018 13:06:41)
Martin Seest Christiansen #9780, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.178.0.96)
Jeg vil meget gerne have min gamle far med på en tur i det sydlige Sverige til foråret. Derfor søger jeg en rute der kan klares på en weekend med 2 overnatninger og så tilbage mod Kbh. Shelters er at foretrække.

Er der en eller flere herinde der har forslag til en rute? Det må gerne være i skovene og ikke alt for 'off-road' :)

Bh
Martin
Index
160431: sv: Forslag til ruter i Sydsverige (27-12-2018 16:30:15) (svar på 160420)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 2.110.0.173)
Hej Martin, hvis ellers redaktøren har fået plads, kommer der et indlæg i næste oasen, som handler om præcist det du spørger ind til her.

Udgangspunktet er, at der er så mange muligheder, at det første du bør gøre er at vælge, hvor du gerne vil sove, og så derfra lægge en køreplan.
Brug evt. google maps til at planlægge ruten, så den går udenom større veje. Asfalt kan du næsten ikke undgå, men omvendt kan du stort set krydse Sverige gennem den nordlige del af skåne via skovveje med almindeligt grus, næsten hele vejen.

Sheltere finder du her: https://www.outsite.org/friluftsliv/overnat-i-shelter-i-danmark-og-sverige/kort-over-shelters-i-sverige

Du skal lige scrolle lidt ned på siden - det fede her er, at du kan læse dig til hvad der er på pladserne. f.eks. toilet osv. (husk, det er muld, ikke så meget luksus i det, men bedre end en spand) Husk også at læse reglerne for at anvende pladsen, når I kommer frem, der står skilte med regler for netop den plads på stort set alle pladser. Nogle pladser er privat-ejet og opkræver gebyr, der kan betales via nettet med det samme - men de fleste er gratis.

På siden kan du også få koordinaterne til den plads du kigger på - dem plejer jeg bare at smide ind på maps på telefonen, og jeg må erkende, jeg er blevet vildt positivt overrasket over, hvor præcist det er - fandt en plads ved Vänern, hvor jeg blev sendt mere end 3 km gennem små-spor og noget der mest mindede om brandbælter for at ende på en fed fed ugenert plads via min IPhone. Kan kun anbefales at bruge den metode til at finde vej.

Der ud over, så er det en rigtig god ide at have et par reservepladser i baghånden - mere fordi der KAN være optaget, der hvor du har tænkt dig at køre hen. Særligt shelters i den sydlige del af Sverige bliver meget benyttet, og ligger de, som jeg næsten altid vælger, ud til en sø, er der fra foråret, henover sommeren til efteråret en ret livlig trafik af kanosejlere, der benytter dem.

Søg lidt, vælg dine udgangspunkter, husk at komme forbi noget Ica eller lign. så I kan proviantere - andres veje kan være nok så fine, men dem man selv vælger har det med bare at være noget særligt, og mange gange langt lettere at køre, fordi man så også kan improvisere undervejs uden at risikere at falde helt væk fra den rute man ellers knytter sig op til - for så kører man jo bare en anden vej...

Som skrevet, tjek lige næste nummer af Oasen, der bør lande i din postkasse indenfor den nærmeste uge, der har jeg skrevet LIDT mere om netop det at tage et smut til Sverige...