16279:
sv: Hvordan var det nu lige med 6 cyllinderede. (14-07-2004 07:48:41) (svar på
16278)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 83.88.96.59)
Nu kom du bare frit frem under skrivebordet, fordi du spørger til en faktisk fin maskine, som e.m.m. er lidt undervurderet i Danmark. Den fandt kun ringe udbredelse i DK: flere brandværn valgte 6-cyl-versionen af 109"; det samme gjorde Farvandsvæsenet, da de skulle bruge specielle redningsbiler. Og så var der en del stationswagons (busser), der fik implanteret seksbeneren. Queen Mum havde også en 109 STW 6-cyl.
Selve grundkonstruktionen mener jeg, stammer fra omkring 1935, men blev revideret efter krigen. Ydelsen på 86 hk @ 4.500 omdr/min og et drejningsmoment på 132 @ 1.500 omdr/min var ikke væsentligt højere end den 4-cyl. lillebrorr ( 70,5 hk @ 4.000 / 120 @ 1.500). Men denne merydelse kostede brændstof og selv øvede LR-piloter kunne næppe få mere økonomi ud af maskinen end 6 km/l.
Er motoren veltrimmet, har den en fantastic flot lyd; ja selv v8-fans spidser ørene: silkeblød.
Grundet maskinens byggelængde var det nødvendigt, at ændre torpedoen og flytte gearkassen bagud. En 6-cyl. kendes bedst ved den næsten lige gearstang, der rager op i kabinen. Rent r-delsmæssigt kan der opstå problemer med at få nye dele, som kun er 6-cyl-relateret. Men disse dele er ret få og omfatter kun motoren, nogle paneler og kardanaksler. Resten skulle passe sammen med 4cyl.
Og hvis du nu ville spørge, om jeg kan tilråde dig, at købe en 109" 6-cyl, må svaret være ja, hvis du har et meget begrænset kørselsbehov og lyst til at bevare et lille stykke LR-historie.