Okay, så "team-speak" er stykke software lidt i stil med Skype. Kan downloades til PC, og mobilos. Så kan man lege "VHF radio" på internettet. Kræver så internet adgang, enten via wifi eller med mobilen som "hot spot" eller en speciel radio med sim-kort.
Det er sikkert rigtig smart og så længe man er online, så er rækkevidden vel global. Forekommer mig at disse "netværks-radioer" er påfaldende dyre, men man kan sikkert bruge mobilen som "radio" Altså så længe der er mobil internet dækning.
https://www.bmradio.dk/index.php?cPath=517CB-radioer er smarte, netop fordi de er så enkle og billige. Jeg synes dog problemet er at de sjældent virker ordenligt.
UHF er også en mulighed, jeg har prøvet at sætte mig lidt ind i det, men det er svært at finde materiale om det, og det kræver ganske rigtigt licens, og hvordan får man den? Men UHF kunne være interessant, da der findes masser at billige kinesiske UHF radioer på markedet. MEN, det er jo først rigtig spændende når der er flere der har det, og hvis det kræver kurser og licens osv, så er det vel begrænset hvor mange der gider det.
Så er der noget med jagt-radioer, men hvordan det fungerer, det har jeg opgivet at finde ud af.
Så er der PMR. Igen kan man få nogen voldsomt billige, men i grunden hæderlige kinesiske håndholdte PMR radioer til ingen penge. De sender på det åbne PMR net, sammen med babyalarmer og byggeradioer mv. Har lige fået 2 Baofeng radioer, Mener jeg gav et par hundrede kroner på ebay for 2 stk, med ladere, øresnegl und alles. De kan vel sende omkring en til 1½ kilometer alt efter forholdene og det fint til når fruen og jeg følges til træf og lign i hver sin seriebil.
Så måske PMR er løsningen til greenlaningen og når man mødes i grusgraven og lign steder?
Mvh Niels