tilbage

Land Rover Forum  

Index
17166: Høj eller lav...? (15-08-2004 21:56:29)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.208)
Hej Forum!

Efter at have eksperiementeret med lidt forskellige trækspil har jeg fået samlet mig et Warn el-spil. Spillet virker fint, nu skal jeg bare have det monteret en dag jeg får tid! (der er dog lige et projekt med en køler der står først i køen..)

Regner med selv at lave monteringsplade og beslag. Jeg har noget 8mm pladestål liggende - det burde være solidt nok!

Meen; hvorledes laves egentligt den optimale placering af et trækspil. Selvfølgelig skal det sidde rimeligt tilbagetrukket, således at monteringen ikke influerer på tilkørsels/frakørselsvinkler, men monteres spillet bedst lige bag kofanger eller lige over. Giver det nogen forskel i anvendelsesmuligheder om spillet er monteret højt eller lavt?

Andre ting at være opmærksom på? (Bilen er en 110" HCPU 200tdi)

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
17175: sv: Høj eller lav...? (15-08-2004 23:46:43) (svar på 17166)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.232.216)
Montér spillet bagtil under ladet, hvor der især på en HCPU skulle være god plads. Så nogen omtale af denne placering i et LRO-blad.
Fordele skulle være, ingen ændring i tilkørsels/frakørselsvinkel, sidder diskret og beskyttet, lægger ikke yderligere vægt på forakslen = tungere styring... Ulemper, hvis man vil bjerges fremad, bliver det vanskeligt...
Index
17176: sv: sv: Høj eller lav...? (15-08-2004 23:51:04) (svar på 17175)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.208)
Mit udgangspunkt er en frontmontering. Jeg er klar over at man ved en midtmontering med wiren ud gennem bagvange vil kunne opnå et mere lige træk på wiretromlen; men det er ikke min førsteprioritet.

Spillet skal kun bruges til lejlighedsvis selvbjærgning.

Endelig vil en synlig/tilgængelig montering af spillet lette servicering samt påspolning af wire...

Men tak for svaret!!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
17190: sv: Høj eller lav...? (16-08-2004 12:25:59) (svar på 17166)
Steen Larsen #0411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.215.120.202)
Hej Kim
Nu har du ikke skrevet hvilken type spil du har samlet dig.
Hvis jeg må anbefale dig at placeres spillet lige umiddelbart bag førehuset i ladrummet. Du kan så skære et hul i laddet og placere en rulle (diameter min ø 90) hvor wiren kan rulle over har du mulighed for at føre wiren ud til forkofangeren (hvor du placerer et rulleklyds).
Bagud kan du lave en dobbeltbund i ladkassen og føre wiren ud mellem de to bunde. Du opnår at indspolingsvinklen altid er +- 5 grader og spillet sidder godt beskyttet mod pilfingre, og det kommer heller ikke så let under vand. Selve relækassen kan sidde tørt og godt under sæderne (med mindre du kører i vand over 70 cm).
Husk også at have en god strømforsyning (helst et ekstra batteri).
Du er altid velkommen til at ringe for et råd (du afgør selv bagefter om det er godt) på 40 32 36 55

Med venlig hilsen

Steen 0411
Index
17195: sv: sv: Høj eller lav...? (16-08-2004 14:54:07) (svar på 17190)
Kim Horsevad #6594, reg njy (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.208.150)
Tak for svaret. Spillet er i hovedsagen et Warn 9000; men en lang wiretromle fra et andet Warn.

Mit udgangspunkt er dog stadig en frontmontering; selvom jeg sagtens kan se fordelene i den beskrevne fremgangsmåde. Det er vel nogenlunde ligesom de mekaniske spil blev placeret på en volvo valp...

På Valp'en er der et sindrigt system af ruller nedenunder. Jeg kan forestille mig at det er en gedigen opgave at skulle tråde wiren om fra frontudgang til bagudgang.

Mht. strømforsyning og relæ... Kørsel i vand er absolut en mulighed; men jeg regner med at montere alle relæer i en boks med kapslingsklasse IP66.

Men hvis man nu fastholder en frontmontering, giver det så ændringere i anvendelsesmulighederne om spillet monteres lige bag kofanger eller lige over? Har set begge dele og under mig over hvilken montering der er mest velegnet.



Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
17198: sv: Høj eller lav...? (16-08-2004 15:34:48) (svar på 17166)
Steen Larsen #0411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.215.120.172)
Hej Kim
Det jeg ville lægge vægt på er køretøjets frigangsvinkel og så tilgængeligheden til spillet.
Hvis spillet kommer under vand, så skal motoren renses bagefter og guldfiskene sorteres fra. Mange spil sidder på en sådan måde, at de skal afmonteres fra kofangeren for at afmontere motoren. Resultatet er ofte, at motoren ikke bliver renset og den går hurtigt i stykker.
Det er også vigtigt at kunne se wiren, så den ikke bliver ødelagt.
Jeg håber, at det var svar nok
Hilsen
Steen 411
Index
17201: sv: sv: Høj eller lav...? (16-08-2004 19:32:09) (svar på 17198)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.232.216)
Og hvis spillet er gemt i ladet, vil synsmanden ikke stille mange spørgsmål eller krav om, at bilen skal omvejes, idet han sikkert formoder, at hele installationen vejer mere end 50 kg !
Index
17213: sv: sv: Høj eller lav...? (16-08-2004 20:31:10) (svar på 17198)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.208)
Igen tak for svarene!

Efter at have studeret bilen grundigt nedefra må jeg indrømme at jeg faktisk begynder godt at kunne lide ideen om en midtmontering..! Under ladet på HCPU'en er der faktisk god plads både til spil og ekstrabatterier lige under den bagerste del af ladet.

(Så tak for jeres vedholdenhed, ideen lyder mere og mere rigtig des mere man tænker over det..!)

Men hvordan gøres det rent praktisk, altså mht. ruller og deslige? Kan man lade wiren gå i nogle tajleblokke langs den ene side af rammen, eller hvordan fremføres wiren til rulleklyds i forkofanger? Hvordan opsættes et sådant system, så man ikke risikere at trække bilen skæv?

Med venlig Hilsen¨
Kim Horsevad