30674:
sv: Jump Start (09-01-2006 15:54:10) (svar på
30673)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (
ip-adr: 195.249.208.150)
Hej!
De jump start packs jeg hidtil har set er hensynsløst underdimensionerede i forhold til start af en dieselmotor!
Det kan godt være at den kan give 900amp i peak; men hvis nu batteriet der sidder deri kun er på 16ah giver det altså ikke særligt meget strøm i særligt lang tid!
Ved startproblemer med en diesel kan man tænke over følgende muligheder:
1: Brændstof: Kommer der brændstof frem til dyserne?
2: Kompression: Er der kompression nok til at slå maskinen igang?
3: Starter og batteri: Batteri og starter skal være velfungerende for at sparke en kold diesel igang!
Umiddelbart synes jeg det lyder underligt at maskinen ikke kan starte på 2 nye batterier; men hvis motoren ellers er i orden ligger problemet i el-systemet. At batterierne er nye er ingen garanti - heller ikke for at de er helt opladede!
Frakobl tilslutningerne til batterierne og mål hvilespændingen på batterierne uden forbrug.
Dette kan fortælle dig noget om batteriernes ladetilstand. Standard værdi er 12.5 volt
Derefter tilkobler du batterierne igen.
Mål derefter spændingen over batterierne mens motor og generator kører.
Dette kan fortælle dig noget om generatorens evne til at lade batterierne. Standardværdi ligger imellem 13.5 og 14.5 volt
For at sige noget om batteriernes kvalitet skal de belastningstestes. Det gør man - når det skal være rigtigt - ved at trække 100amp fra batteriet i 10 sekunder og derefter aflæse spændingen over batteriet.
Hvis ikke du har en fast målemodstand kan du bruge starteren. Med et fuldt opladet batteri prøver du at starte bilen. Lad ikke starteren køre i mere end 5-6 sekunder.
Mål herefter hvilespændingen på dit batteri uden forbrug tilsluttet. Hvis hvilespændingen er faldet meget (1-2 volt eller mere) har du et batteriproblem.
Prøv evt. hver batteri for sig på ovennævnte metode.
Hvis begge batterier er i orden - og du er sikker på at fejlen er i el-systemet - har du ved ovenstående isoleret fejlen til enten kabling eller starter.
For at teste kunne man derfor måle evt spændingsfald fra batteri + til + på starter. Mål evt. både ubelastet og i fungerende tilstand.
I øvrigt: Jeg har set sådanne "Jump Starts" med en elektronisk forstærkerkreds beregnet til at afsende store mængder af strøm lige i startøjeblikket. Dette kan være radikalt uforeneligt med forvarmning med gløderør. Er der derimod kun tale om et ekstrabatteri i din "Jump Start" vil det kun være fordelagtigt at forvarme.
Derudover: Hvilken olie kører du på? Jeg kender ikke en VM maskine; men er den valgte olie specificeret til vinterbrug i en VM? For tyk olie om vinteren kan gøre en dieselmaskine næsten umulig at starte.
Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad