31941:
sv: V8´eren vil ikke starte. (12-02-2006 23:03:19) (svar på
31926)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (
ip-adr: 80.196.91.42)
Hej Dennis
Når det er en RRC med 3,9 V8 du har, er det jo sikkert en årgang 89-90 eller deromkring.
Du er nød til at starte lidt systematisk, for der kan godt være flere ting der spiller ind. Så prøv at følge nedenstående trin:
1: Kører højtrykspumpen rundt når der sættes tænding på?.
Du skal tydeligt kunne høre at pumpen kører ca. 4 sek når du sætter tænding på. Derefter skal den stoppe. Den kører igen når du drejer nøglen til start, men der er det jo svært at høre. Pumpen er inde i tanken og kan tydeligt høres både inde i bilen og udefra.
2: Hvis pumpen kører og stopper som den skal, pumper den så benzin til motoren?.
Bagerst på dit indsugningskammer (plenumkammer) går der to slanger over hinanden. Det er begge benzin slanger til indsprøjtningssystemet. Den øverste sidder med en omløber eller et spændebånd. Prøv at løsne det og tag slangen af. Få en til kortvarigt at sætte tænding på og slukke igen. Der skal komme meget benzin ud af studsen fra manifolden, næsten som fra en lille vandhane.
3: Hvis der ikke kommer ret meget eller slet ingen benzin ud af studsen, selv om pumpen kører som den skal, er pumpen defekt. Det kan være ting der så driller.
En mulighed er at tankudluftningen er tilstoppet, så er tanken suget flad og pumperøret er knækket af inde i tanken.
En anden mulighed er at dit benzinfilter er stoppet. Det sidder på vangen i højre side lige over bagakslen.
En tredje mulighed er at pumpen godt nok kører, men den får ikke strøm nok. Det kan skyldes dårlig stilforbindelse til ECU og relæstyring. De er alle samlet på forsiden af inderskærmen i højre side lige under ekspansionstanken til kølevand. Rens og spænd forbindelsen fast, der er ret mange ledninger samlet lige der.
4: Hvis pumpen ikke kører når der sættes tænding på, kan det selvfølgelig også være en dårlig stilforbindelse, men det kan også være en sprunget sikring. Det er en 10 Amp sikring (Rød) der sidder i soklen inde i bilen som sikring nummer C4 (nummer 4 fra venstre i den nederste række). Den har et lille symbol der ligner en benzinstander.
Endelig kan det også være relæet til pumpen der er defekt, som en anden i denne tråd også skriver, men jeg tror mere på dårlig stilforbindelse.
Ovenstående er ikke taget ud fra værkstedsbogen, men er alle fejl jeg selv har prøvet på en tilsvarende bil igennemtiden. Så nu håber jeg det måske kan få liv i din dejlige V8 igen.
Mvh Benny #2711