35235:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110 til alm. stort kørekort (24-05-2006 15:14:14) (svar på
35229)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Niels Henrik, Paul m.fl.
Den 21. september 2004 skrev Lars Ellegaard, reg. n-sj nedenstående om kørekort og kvalifikationsbeviser, og det holder stadig. Han oplyser det godt nok ikke i sit indlæg, men Lars er til daglig juridisk chef hos FDM.
Med venlig hilsen Claus
Lars:
Jeg er ked af at sige det, men principielt er det altså ikke nok med et dansk buskørekort, når du vil køre privat bus i udlandet. Men på trods af det kører de fleste jo heldigvis i uvidenhed og helt uden problemer.
Hvis dit buskørekort kat. D er erhvervet efter 1980 skal du have blåt og hvidt kavalifikationsbevis og mindst 2 års erfaring for at måtte køre i udlandet. Der sondres ikke mellem om det er privat eller erhvervsmæssig kørsel. Der er dog yderligere skærpede krav ved større busser, vistnok til mere end 17 personer. Men det er korrekt at det er nationale bestemmelser, hvilket dog ikke ændrer på at en emsig tysk betjent jo godt kan efterlyse beviserne. Jeg vil dog straks tilføje, at jeg rent professionelt har oplyst utallige medlemmer om det samme gennem mindst de sidste 10 år, og hvergang tilføjet, at jeg aldrig har fået tilbagemeldinger om at nogen har haft problemer, selvom de kørte uden de pågældende beviser, men det er jo ingen garanti for, at andre ikke kan få det. Et uafklaret spørgsmål er hvordan et dansk forsikringsselskab vil reagere ved et uheld i udlandet, eftersom man jo i princippet ikke er i besiddelse af et kørekort, som er gyldigt til at føre det pågældende køretøj i udlandet. I værste fald kan det give problemer med kaskodækningen.
Jeg kan tilføje, at der faktisk også kræves fartskriver i bilen, og overholdelse af køre-og hviletidsbestemmelser, men jeg kender stort set ingen Land Rovere - eller andre private busser - som har fået monteret fartskriver, og det har ejheller givet anledning til problemer. Det er til gengæld EU lovgivning - en forordning fra 1985 - hvor der ejheller skelnes mellem privat og erhvervsmæssig kørsel, men alene ses på om bilen har 10 sæder eller mere incl. førerens.
Men endnu engang vil jeg præcisere, at ovenstående ikke er garantier. Kører man uden må man være villig til at acceptere den risiko, der er forbundet der med, hvilket jeg også selv har gjort igennem mange år, dog er mit store kørekort af ældre dato.
Lars Ellegaard
3926 reg.nsj.