35419:
sv: sv: Diff eller? (31-05-2006 09:06:03) (svar på
35399)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 217.152.247.77)
Godmorgen Anders og alle andre.
Det tror jeg desværre ikke. "Desværre" fordi jeg netop har måtte konstatere, at håndbremsen skal helt i bund for at holde bilen på svag stigning (for en Landrover svage stigninger!) og stærke stigninger ikke lader sig overvinde med håndbremsen alene. Så jeg tror nærmere at håndbremsen skal justeres yderligere ind.
Jeg har været under bilen og gennemgået underdelen efter Claus' fine vejledning og alt synes i fineste orden, inclusive fjedreophæng samt sluppet eller spillerummet i diff der ikke overstiger 1/8, ligger nærmere 1/10 ved kontrol. Og bageste kryds er perfekt, ligeledes foreste ved håndbremsen. Og dog. Der er et lille slip, ikke synligt ved krydset, kun svagt mærkbart, og umiddelbart virker det ikke som om dette slup forekommer i selve krydset, men i den overgang der findes hvor bagfrakommende kardandel ("handen") møder sin "hun", det stykke der udgør de 10 cm op til foreste kryds ved håndbremsen - ja undskyld, men jeg vidste ikke hvad jeg ellers skulle kalde dem for illustrationens skyld. I denne overgang mellen de 2 rør eller rørdele er der et lille slup, ikke ved drejning om egen akse, men ved sideværs tryk eller træk. Det er meget lille, måske en mm og giver ingen lyd fra sig, og konstruktionen synes stærk, så spørgsmålet er om dette er noget der har betydning? Selve den lyd der ligger grund for overskriften mener jeg endelig at have isoleret til netop diffen for efter at have drejet grundigt på kardanen, synes lyden at være den samme, blot måske med den ændrig af karakter som en eventuel forstærkning via bagrummet giver anledning til. Så med jeres hjælp tror jeg at have fundet frem til kilden og har samtidig lært lidt mere om min lille dame. Tak for hjælpen til jer alle.
Hilsen Kim