46590:
sv: sv: Olispild 90" 1988 2.5 TD (20-05-2007 22:46:16) (svar på
46589)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 85.81.71.123)
ØV!
Men se lige:
(saxet fra arkivet)
2464: sv: Oliespild (10-09-2001 21:27:51) (svar på 2456)
Ib Krause-Kjær(medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Hej Nils!
Jeg havde i sin tid samme problem med en 110" TD fra 1987. Oliespildet kom helt tydeligt ved samlingen mellem koblingshus/motor.
Jeg præsenterede Marius Bertelsen for problemet, og han kendte både årsagen og løsningen - det var ikke bare selve bundkarspakningen, der var utæt på det pågældende sted, men derimod de to L-formede gummipakninger på hver side af det der på engelsk hedder "main bearing cap" - den del, der holder krumtappen på plads, og i dette tilfælde i motorens bageste ende - disse pakninger har en tendens til at svinde ind og blive hårde, og derved miste sin tætnende effekt.
Det blev ordnet på en times tid på Marius' værksted, og jeg husker proceduren således:
- olien tappes af
- bundkarret demonteres
- gl. pakningsmaterialer afrenses
- de to bolte der holder "main bearing cap" i motorens bageste ende skrues ud og "main bearing cap" demonteres (pas på lejet!)
- L-pakningerne skiftes
- på igen med "main bearing cap" (pas igen på lejet!)
- boltene spændes til det rigtige moment
- nye pakninger monteres, evt. suppl. med flydende pakning
- bundkarret på igen
- boltene spændes igen med det rigtige moment
- olie på igen
Pinlig renlighed anbefales på det varmeste i de regioner af bilen...
Umiddelbart tror jeg, at selv jeg som "fortovsmekaniker" vil turde binde an med at udføre operationen alene en anden gang.
God fornøjelse!
Med venlig hilsen
Ib Krause-Kjær
Citat slut.....
Er det så på en anden model motor eller..??
Hvis det hjælper er min blok rød...
Jeg troede at olien ville komme ud af proppen i koblingshuset hvis det skulle være den store operation...
Thomas (der må studere den klogebog nærmere....)