56579:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Miljø zoner i Danmark (03-01-2008 15:14:25) (svar på
56572)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 194.255.39.33)
hej Jakob
Med det afgiftssystem vi har, betaler de biler der bruger mere brændstof/sviner mere, allerede mere end de biler der ikke forbruger så meget.
Afgiften på brændstof er faktisk allerede ret høj hvilket betyder at en bil der bruger mere brændstof erlægger et større beløb i statskassen end f.eks en Lupo. Lidt underligt at man ofte "glemmer" alle de afgifter der er gået hen og blevet en vane. Der er f.eks også afgift på bilforsikringen. Der er da også lige et "lille" tillæg på kr. 5040,- pr år, for privat anvendelse af gulpladebiler til privatkørsel. På biler over 3000 kg er det kr. 15.000,-.
Så er der brændstoftillægget som tillægges registreringsafgiften, igen afhængig af forbrug, indført med loven af 24. april 2007, som giver biler der kører mere end 16 km/l et fradrag på kr. 4000,- pr. km/l de kører mere end de 16 km, for diesel er grænsen 18 km/l.
Biler der kører mindre end de 16 km/l eller 18 km/l betaler kr. 1000,- i afgift pr. km de kører mindre end de to nævnte tal, hvilket betyder at f.eks Discovery 3 diesel ud over selve registreringsafgiften yderligere får et tillæg på kr. 8200,-. Fra 1.1.2008 gælder dette såvel gul- som hvidpladebiler.
Endelig er hele "vægtafgiften" på personbiler baseret på forbrug, hvilket du må være vidende om som ejer af en Lupo, kontra det du betaler i vægtafgift, dieseludligningstillæg og tillægsafgift på Defenderen.
Det burde også mane lidt til eftertanke at de Land Rovere der sælges i dag rent faktisk har et gennemsnitligt brændstofforbrug på ca. 10 km/l, hvilket ikke er mindre eller væsentligt mindre end det mange små og mellemstore familiebiler reelt kører på en liter brændstof.
Så i stedet for at bede om endnu flere og højere afgifter, ville det være mere relevant, som du også foreslår, med en total omlægning af registreringsafgiften, og alle de andre afgifter der er på biler, så der reelt blev et frit valg for forbrugerne når de ville erhverve en bil. Så ville det være muligt at vælge bil ud fra miljøhensyn, reelle behov, lyst, interesse, design osv. og samtidig man ville kende konsekvenserne både økonomisk og miljømæssigt, og ikke som i dag hvor det er lappeløsning på lappeløsning, der forsøger at regulerer vores bilkøb. Det nærmer sig næsten det gammel-russiske planøkonimisystem, hvor staten via afgifter/økonomi vil "tvangs"-styre vores bilvalg.
En afskaffelse af afgifterne kan ikke lade sig gøre, som een fra Skat engang udtrykte det "staten fattes penge" og Statskassen kan ikke undvære det temmeligt store beløb der kommer ind på biler.
Det må heller ikke glemmes at hele samfundet, med bolig, arbejdsplads og skolers placering, indkøbsmuligheder osv er baseret og udviklet på at vi har bilen. Selv de krav der er til arbejdsløse omkring mobilitet kræver stort set at de har en bil, hvis de bor blot lidt udenfor de største byer.
Personligt synes jeg helt overordnet at det er forkert at blande miljø sammen med økonomi, det bør ikke være økonomien der skal være afgørende for om vi gør hvad vi kan for at belaste miljøet så lidt som muligt.
mvh
Ib 0219