71250:
TRIAL- og andre regler (27-10-2008 21:57:20)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 85.218.175.126)
Jeg tillader mig herved at lave en ny tråd om nævnte emne, fordi det måske ellers lå lidt for godt begravet i en tråd om hævesæt på Defendere.
Chistia K har følgende indlæg (citat):
"det er sandt det er en samvittigheds afgørelse, personligt har jeg ikke samvittighed til at lave om på bilen konstruktion. nu er der nok nogle der bliver sur, men hvor meget må man lave sin bil om i DLRK og køre med til løbne . der står så vidt jeg ved at bilen skal være synet og godkendt, og opfylde loven krav. må man så ligge en 200tdi i en serie 3, og køre med til løbne. hmm godt spørgsmål
mvh Christian k reg midtjyl"
- og jeg svarer:
"Hej Christian!
Ja, det er skam et rigtigt godt spørgsmål du her rejser:
lad os tage et par eksempler, idet vi går ud fra, at vi følger klubbens vejledende regler for TRIAL. Reglerne inddeler bilerne i følgende klasser:
KLASSER
1. Kort blad 80” 86” 88” 88fc.
2. Lang blad 101” 107” 109” 110fc.
3. Kort skrue 90”
4. Lang skrue 110”
4a. Lang skrue RR Disco
5. Freelander
6. Special, dvs. vogne der afviger fra ovennævnte standarder.
Skal man derfor følge reglerne, kan man ikke deltage i "bladfjederklasserne" med en 200 TDI-motor ilagt, men skal deltage i "Specialklassen", fordi der aldrig har været en 200 TDI-motor som standard i en bladfjedermodel.
Tager vi derimod 90"-klassen, kan virkelig meget(motormæssigt)faktisk lade sig gøre, idet en 90" har kunnet fås med 2,25 l benziner, men den findes jo også med den nyeste Fordmotor.
Jeg tror faktisk ikke, at reglerne nogensinde (ihvertfald ikke i den tid, jeg har kørt trial her i klubben) er blevet fortolket på denne måde; jeg har set mange eksempler på, at "opgraderede" biler har fået lov til at deltage i deres respektive "affjedrings/længde-klasser". hvilket nok kan synes at bevirke en vis konkurrenceforvridning.
Anderledes forholder det sig i England, hvor bilerne forud for konkurrencerne skal igennem et grundigt check (scrutineering), der baserer sig på et meget omfattende regelsæt: hvis køretøjet ikke lever op til de opstillede regler, kan det kun deltage i Specialklasse.
Spørgsmålet er, om vi i klubben skal ind på det samme? (og så ser jeg i nu helt bort fra, at vi faktisk ikke følger vore egne trialregler...)
venlig hilsen
Jørgen Lundrup"