77642:
sv: sv: Ventil spm, V8 (21-02-2009 17:59:20) (svar på
77625)
Peter Maigaard #5894, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 85.228.217.138)
Jeg checker lige om det skulle være noget af den gamle pakning, men det virker lidt for hårdt til at være det.
Jeg har skiftet knast på en V8'er en gang før, og har to tips (dem der har gjort det 10 gange har sikkert flere...).
1. Brug elektrisk eller trykluft-møtrikspænder når du skal løsne den store møtrik på krumtap-akselen. Ellers tror jeg ikke du kan forhindre motoren i at dreje med rundt, jeg kunne i hvertfald ikke. Alternativt kan du sætte en lang breaker-bar på, binde den godt fast på rammen og så løsne bolten med aktivering af starteren. Det virker også, men er lidt mere brutalt.
2. Nogle af de små bolte der holder vandpumpen og timingcoveret knækker sikkert. De er håbløst spinkle, og måske endda overspændte af en tidligere ejer. Første gang jeg skulle have et timing cover af knækkede 4 af dem. Det kan være svært at komme til at bore dem ud bagefter med motoren i bilen. Denne gang knækkede jeg kun een, men jeg har også motoren ude af bilen, så er det lidt nemmere at have med at gøre. Vær meget forsigtig. Williams skaffede nye bolte til mig.
Der er ikke brug for special værktøj vil jeg mene. Med mindre du altså knækker bolte, og skal lave nyt gevind osv...
/Peter