tilbage

Land Rover Forum  

8053: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (03-03-2003 22:18:11)
Peter & Gitte Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.233.238)
Samarbejde med Land Rover Danmark (LRD)
Det ville være rart, hvis HB arbejdede for et mere synligt samarbejde med LRD. Det kan godt være, at der findes et samarbejde med LRD, men det er ikke særligt synligt, og ja jeg ved godt, at alle chefinstruktørerne lige har været på kursus, men vi måtte da også betale !
Punkter, som jeg syntes, at samarbejdet burde omfatte:
- Kørekurser
- Uddannelse
- Oplysning om fejl på nyere modeller, og udbedring af disse
- Samarbejde om events til fremme af Land Roveren
- Et DM for landrovere (se senere punkt)
- Reservedelskatalog, blueprint etc. på nettet så ikke klubben selv skal betale.

Venlig hilsen
Peter Struntze
2005
8066: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (04-03-2003 10:17:10) (svar på 8053)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 144.57.128.4)
Samarbejdet med Land Rover Danmark er, som du er inde på Peter, ikke særlig synligt for os menige medlemmer i DLRK. Sammenlignet med andre importører virker LRD meget tilbageholdende og nærmest sky - ihvertfald over for os der ikke lige kører en ny Range Rover eller Discovery.

Jeg vil dog sige, at de gange jeg har henvendt mig til LRD, har jeg fået de ønskede svar, men LRD ville stå bedre ved at være lidt mere udfarende og udadvendt mht. de punkter du nævner.

Ligeså lukket LRD er, ligeså åbne er til gengæld flere af forhandlerne, bl.a. Glad og Bertelsen gør en stor indsats - også for os der ikke kører i den sidste nye LR model.

Men der er klart noget at tage fat på for HB.
8075: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (04-03-2003 14:16:16) (svar på 8066)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.194.32.211)
Land Rover er et mærke-ikon med samme kendskabsgrad i offentligheden som Microsoft, COCA COLA og LEGO.

Importøren driver en forretning hvis formål, det er at sælge biler og tjene penge (li' det eller ej).

Importøren sælger ikke een eneste bil mere (fordi produktet er et ikon og "kult"-bil) eller mindre ved at sponsere DL-RK, hvorimod forhandlerne har en anden interesse, idet de også lever af handel med brugte biler og "stumper".

I øvrigt vil de fleste professionelle forretningsdrivende møde til sponsoraktiviteter med følgende indfaldsvinkel: Et sponsorrat skal indenfor en given periode, give minimum mere værdi, end det beløb der er investeret.

Og ved sponsorstøtte til DL-RK risikerer importøren - med de nuværende klubvedtægter - at sponsere aktiviteter der fremmer salget af konkurrenternes biler, fordi DL-RK ikke er en ren mærkeklub.

Så ud fra forretningsmæssige synspunkter, er det fuldt forståeligt, at importøren afholder sig fra at investere i DL-RK, det ville jeg heller ikke selv gøre, under de her nævnte forudsætninger.
8084: sv: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (04-03-2003 16:13:26) (svar på 8075)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 144.57.128.4)
Jeg er godt klar over, at det at være Land Rover importør ikke er noget filantropisk foretagende - det viser prisniveauet på nye LR'ere med al tydelighed...

Land Rover Danmark's eksistensgrundlag er i sidste instans kunderne, og dem er vi medlemmer i DL-RK trods alt også en del af - i de senere år er der faktisk kommet mange medlemmer i nye biler - deriblandt dig selv.

Og ja, kald mig bare naiv - jeg tror, at en ret beskeden kundepleje i form af oplysning og imødekommenhed og oprigtig interesse for kundegrundlaget kan sælge en ekstra ny bil eller to.

Mht. bemærkningen om, at importøren ved sponsorstøtte til DL-RK risikerer at sponsere aktiviteter der fremmer salget af konkurrenternes biler, så tror jeg nok den risiko er til at overse.

Men skulle der havne lidt af sponsorstøtten fra LRD, evt. i form af en sponsorpræmie, hos en kører/et hold i et andet mærke, så kan jeg sagtens leve med det - det kan jo skyldes, at deres evner/grej simpelthen er bedre - og det er vel ingen skam at tabe til en bedre modstander - og et nederlag til et andet mærke kunne måske sætte noget i gang hos importøren..?
8091: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (04-03-2003 18:31:04) (svar på 8084)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.98.14)
Det er korrekt, at jeg for halvandet år siden købte en ny Defender Td5.

Mit medlemsskab af DL-RK kom bagefter, Man kan så spørge; hvad kom først, hønen eller ægget?

Det ændrer stadig ikke ret meget ved markedskræfterne, der betinger importørens adfærd.

Og med hensyn til priser, så er der ingen udbyder af produkter, der fastlægger en pris som ingen vil betale.

Så nogen er der altså, der uden at interessere sig for DL-RK, interesserer sig for produktet og som er det egentlige eksistensgrundlag for importøren .

- så igen; hvad får importøren ud af at sponsere DL-RK?
8095: sv: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (04-03-2003 19:51:45) (svar på 8091)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 144.57.128.4)
Det har i mange år været en udbredt opfattelse, at DL-RK's medlemsskare er uinteressant for Land Rover Danmark, da medlemmerne alligevel bare kører rundt i de samme gamle biler, der af og til skifter ejer indefor medlemskredsen og alle reservedelene er købt hos Midtjysk, Williams eller i UK, osv.

Den køber jeg ikke længere - en ganske stor del af medlemmerne kører i nyere biler, og netop derfor er det indlysende, at der her er et marked for både nye biler og reservedele - det må selv LRD kunne se.

Men som med så mange andre ting her i livet skal kundekredsen/-potentialet "vedligeholdes" og et "sponsorat"/støtte i form af en udadvendt, oplysende og troværdig indsats fra importøren, kan gøre forskellen på, om eks. en nybagt Freelander-ejer vælger LR igen eller Honda'en næste gang, der skal handles.

Personligt vil jeg hellere have et godt, pålideligt og langtidsholdbart råd vedr. tændingsindstilling fra importøren, end 4 nye tændrør af forhandleren her og nu - billedligt talt.

Men det er klart, at LRD lurepasser lidt og lader forhandlerne og værkstederne trække læsset - og det forstår man da godt - det er jo ligegyldigt - så længe bilerne bare kører ud af porten...

8157: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (07-03-2003 17:28:13) (svar på 8095)
Morten Dam (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.160.111.251)
Hvis jeg havde været importør af Land Rover i en årrække og i den forbindelse havde investeret både kræfter og penge i konsolidering og udbygning af mærkets position, ville jegutvivlsomt støtte de kræfter, som eksternt arbejder for sagens fremme med profilering af LR gennem klubliv, arrangementer etc.
Hvis jeg i stedet skulle koncentrere mig om noget andet, et andet bilmærke eller et helt nyt forretningsområde, ville jeg nok være mindre interesseret i at investere yderligere i noget, som kun ville gavne tredjemand.
Hvis det skulle være overset, så er importøren og forhandlernettet af Land Rover i Danmark faktisk sagt op, og der er p.t. ingen afklaring omkring Land Rovers fremtidige repræsentation i Danmark, når de nuværende kontrakter udløber.
Pist:
I øvrigt støtter LRDK faktisk klubben, både direkte og indirekte.
Pist-pist:
Måske skulle vi se indad for at finde svar på, hvorfor LRDK kan forekomme nogle at være en temmelig usynlig størrelse, selv om importøren rent faktisk er aktiv over for DLRK og vi kan spørge os selv, hvorfor aktiviteten ikke er større, end den er.
Med Landyt-dyt og Roverlig hilsen
Morten Dam #6034
8194: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (10-03-2003 11:51:57) (svar på 8157)
Peter & Gitte Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 172.16.21.100)
Hej Morten

Det er korrekt at LRD støtter klubben, spørgsmålet er blot om vi syntes at de støtter os nok.

Følgende tekst er fra Dansk Ridefrorbunds hjemmeside om miltary

LAND ROVER TOP 10-LISTER

Igen i år sponserer Land Rover Danmark Top 10-Listerne i military for seniorer, junior/ungryttere og ponyryttere.
Land Rover giver følgende pengepræmier til vinderne:

Seniorer: kr. 20.000.
Junior/Ungryttere kr. 10.000.
Ponyryttere kr. 5.000.
Præmierne overrækkes af Ib Hammer, Land Rover i forbindelse med Dansk Ride Forbunds repræsentantskabsmøde.

De 3 bedst placerede i hver kategori modtager en ting fra Land Rover.

De 10 bedst placerede i hver kategori modtager en staldplakette fra Land Rover.

I år er det tiende gang, at Land Rover sponserer Top 10-listerne i military og dermed et jubilæum, der skal fejres.

Ud over dette flotte sponsorat står Land Rover også som sponsor i samtlige 4 mesterskaber i år i military og terrænspringning, ligesom flere klubber har en almindelig klasse doteret af Land Rover til deres militarystævner.

Dansk Ride Forbunds Militaryudvalg er naturligvis meget glade og taknemlige for den trofaste støtte fra Ib Hammer og Land Rover Danmark.

Klik her hvis du vil læse deres artikel i PDF-format ang. Land Roveres sponsering.

De 15.000,00 af kronerne går til folk uden kørekort, som primært får transporteret deres heste med hestetransporter.
De ritig rige drenge, som gerne vinder i hestesporten, da de har råd til at købe de gode heste, køre i lastvognstog, der får selv droningen af Cirkus Benneweis til at være misundelig, og der står ikke Land Rover foran på disse lastvogne.

Jeg ved ikke med dig Morten, men sidste år til Landsarrangementet, der vandt jeg 2 Range Rover modeller, sjovt nok den gamle model.
Den ene af dem vandt jeg en da som 1.st plads for trial kort spiralfjeder. JAAAA det er da en meget fed modelbil, men for mig minder det mest af alt om at ryde sit lager, af usælgeligt krims krams.Nå ja så vandt jeg jo også 2 nøgleringe fra 50 års jublæumet.

Det er desværre hvad arrangørene af Danmarks største off-road træf bliver spist af med.
Jeg mener stadig at importøren (nu har den nye jo en chanche) har været meget dårlig til at hjælpe og støtte sit primære kundegrundlag.

Hvor mange penge har LRD brugt på at støtte heste og sejlsporten de sidste 10 år?
Tror i selv på at de to sportsgrene kan stille 2000 stk Land Roverer op som DLRK som minimum kan ?
De to sportsgrene har ikke haft mere TV tid på danske tv-stationer de sidste 4 år end DLRK har haft. Tvært imod - alene udsendelsen "Lidenskab for Land Rovere" som varer i 30 min, har været vist 6 gange siden år 2000.

Hvorfor kan vi så ikke få mere sponsorstøtte, til f.eks at lave nogle større arrangementer ?

Importøren kunne f.eks betale teltet til Landsarrangementet, eller give middagen.

De kunne lave en off-road liga ? ???
eller hvad-
Håber at der sider nogle mennesker med rigtig gode ideer til hvordan importøren støtter os i frentiden,i stedet for heste og både.

Hilsen
Struntze
8199: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (10-03-2003 15:09:52) (svar på 8194)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.14)
Hej Peter!
Jeg har læst dit seneste indlæg med nogen undren.
I dit "manifest" plæderer du for at der skal nedsættes et udvalg der skal tage sig af samarbejdet mellem Rover Danmark og DLRK. Det har der faktisk været i mange år, og for tiden ligger det hos HB. Hvis du synes at vi ikke gør det godt nok, så var det måske en god ide at henvende dine skriblerier til os i stedet for at sabotere dette samarbejde, som vi er virkelig godt tilfredse med.
Din indstilling til sponsorater ligger meget langt fra vores, og er jeg bange for, fra realiteternes verden. Et sponsorat er ikke en gave der udspringer af ren filantropi. Det er en forretningsaftale, hvor begge parter søger at få et udbytte, ud fra de muligheder situationen giver.
For Rover Danmark gælder det om at få så meget reklame over for deres målgrupper som muligt, og for os er det et spørgsmål om at få ting der relaterer til vores hobby.
Hvis du sammentæller de udgifter som Rover Danmark har haft på vores Landsstævner, så vil du se at de i mange tilfælde overstiger de præmier du nævner. Vi har bare den politik i vores klub, at det skal komme så mange medlemmer som muligt til gode. Hvis vi havde fulgt den politik, de har inden for ridesporten, så havde der sikkert slet ikke været en præmie til dig. For så var det hele måske gået til de tre første pladser i et Trophy.
Faktisk så er hver en krone Rover Danmark bruger på reklame, til andre målgrupper end klubben, et stort plus for os, hvor tror du ellers at alle vores nye medlemmer kommer fra. Det er jo folk der har købt en Land Rover.
Til slut skader det jo ikke at være lidt realistisk, "Danmarks største offroader træf", ja hvor mange menesker er det lige der kommer til det i forhold til et internationalt ridestævne. "Større arrangementer"? Ja men arrangementerne bliver jo ikke større, end det antal medlemmer de kan tiltrække.
Og så spørgsmålet om penge til telt, eller middag, det er jo slet ikke det vi ønsker. Klubben er jo ikke ligefrem ved at gå bankerot, folk deltager jo ikke i vores arrangementer for at få penge. De deltager fodi det drejer sig om Land Rover.
8206: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (10-03-2003 15:41:41) (svar på 8199)
Peter & Gitte Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.233.238)
Hej Hartley

Jeg ønsker ikke at sabortere HB's nuværende samarbejde med importøren, men jeg ser det meget gerne styrket.

Hvor mange af de deltagere der møder op til military stævne tror du der kommer for at se på Land Rover, og hvor mange af dem kan huske det.
Og ja jeg har hørt sangen før med hvad impotøren mener om hvor hans kunder kommer fra. De mener stadig at der ikke er nogle aktive deltagere fra DLRK der kører i nye biler, hvilket jo ikke er rigtigt.
Også køber vi ikke nogle nye originale reservedele, undrligt med den prispolitik man har holdt gennem årene, dette er heldigvis blevet ændret, og lur mig om ikke der er flere af klubbens medlemmer der køber orignale eservedele gennem deres forhandler end der har været tidligere.
Men ak ja medlemer i DLRK er jo bare en flok plattenslagere der ikke vil betale det tingene koster, eller hvad.

Med hesyn til præmier fra improtøren, kan det godt være at du har gode erfaringer.

Men da jeg selv var med til afvilke Landarrangementet i Vordingborg 1999, havde jeg meget store problemer med importøren.

Jeg havede bedt om at få ens præmier til ens placeringer. dvs. at alle 1st pladser i trial kunne få identiske præmier osv. samt at alle deltagerne på et hold kunne få ens præmier. Dette var ikke muligt.
Jeg havde enda lavet en liste over hvor mange præmier der skulle bruges, de kunne selv bestemme værdien.
Dette kunne ikke efterkommes, og også den gang mindede præmierne om et gargageudsalg.( I øvrigt måtte Sjelle Autoværksted, tage ekstra præmier med da der ikke var leveret det aftalte)
Et andet eksempel.
Ved landsarragementet 2002 køres der team-recovery. Der er 3 deltagere på et team 2xkører, og en co-pilot. Til førstepladen er der 2 x Range Rover tinmodel til kørerne - Hvorfor er der ikke nogen præmie til den tredie mand, han kan ikke undværes ?????


Importøren sætter som betingelse for at ville sponsere noget til et Landsarrangement, at de er de enneste der sponsere noget.
Så må de også levere noget ordentligt, og i samarbejde med arrangørens ønsker.

Vedr. direkte kontakt til HB, så er hele ideen med mine oplæg jo netop at tingene skal ud til debat, og medlemmerne skal have en mulighed for at påvirke hvad det er der sker.

Hvis du i øvrigt mener at skriverierne er skadelige, ja så velkomen tilbage til diktaturet.

Hilsen
Struntze

8209: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (10-03-2003 15:55:02) (svar på 8206)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.14)
Eller velkommen til børnehaven!!!
8232: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (10-03-2003 22:07:40) (svar på 8209)
Lars Tronhjem Rasmussen, Horsens (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.181.130)
Som altid deltager klubbens formand med et velformuleret indlæg der er med til at hæve niveuet i debatten.

Med Venlig Hilsen

Lars Tronhjem Rasmussen, Horsens
8233: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (10-03-2003 22:13:15) (svar på 8232)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.98.14)
Velformuleret indlæg, men uden at forholde sig det ledelsesmæssige ansvar, at få løst en konflikt. Enig i, at det ikke er alle udfordringer der skal tages, men omvendt er Struntzes (repræsenterende lavt medlemsnummer) debatoplæg jo vigtigt, siden så få af os bruger så meget krudt på sagen...Hvor er resten af klubben henne?????
8236: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (10-03-2003 22:30:36) (svar på 8233)
mikkel warming (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.160.110.170)
Så er der endnu engang i kedlen, og det skuffer mig at man selv fra klubbens top trækker det ned på et plan der ikke engang er Se & Hør værdigt.
Selvom vi alle har forskellige synspunkter og indgangsvinkler i debatten er det ikke grund nok til nedgøre medlemmer der tør lufte deres mening om LandRoverDanmark og deres støtte til DLRK eller mangel på samme.
Der kører pt. over 2000 Land Rovere rundt med en palme bagpå, og alle dem hjælper med at promovere mærket Land Rover, så det er billigt sluppet for LRD at de kun slipper med et par kørekurser og lidt andre ting.
Tænk hvis de skulle betale et reklamefirma for den reklameværdi vi yder, det ville koste kassen.

Mikkel Warming 5104 reg. ssj.
8237: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (10-03-2003 22:53:08) (svar på 8236)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.98.14)
Denne dabat er ved at blive lidt lang i klubbens web-struktur, men jeg forsøger alligevel. Land Rover-konceptet (med alt det, dette repræsenterer for os, hver især) er uafhængig af producent/importør; der har forretningsmæssige interesser. Erkend det dog;-))
8238: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (10-03-2003 23:53:56) (svar på 8209)
Hans Hildebrandt Nielsen #6023, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 195.82.221.74)
Når jeg læser et svar som det vores formand kommer med, til et medlem der laver et oplæg til debat, får det mig som så ofte ved andre kritiske indlæg til at undre mig over at Janteloven ikke er skrevet direkte ind i vedtægterne for DL-RK fra starten, det ville da være bedere at spille med åbne kort.

Jante Loven:

§1 Du skal ikke tro, du er noget.
§2 Du skal ikke tro, du er lige så meget som os.
§3 Du skal ikke tro, du er klogere end os.
§4 Du skal ikke bilde dig ind, at du er bedre end os.
§5 Du skal ikke tro, du ved mere end os.
§6 Du skal ikke tro, du er mere end os.
§7 Du skal ikke tro, du duer til noget. §8 Du skal ikke le ad os.
§9 Du skal ikke tro, nogen bryder sig om dig.
§10 Du skal ikke tro, du kan lære os noget.

M.R.H
Hans
8218: Samarbejde med LRD ?! Del 1.... (10-03-2003 18:49:52) (svar på 8194)
pdk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.165.244.245)
"Spørgsmålet er blot om VI synes DE støtter os nok".?!?! Jamen hvor får Hartleys ord om Velkommen til børnehaven dog relevans. Sætningen lyder som en møg-forkælet unge der piver over at han kun får 1000 kr i lommepenge om måneden.

Har du slet ikke begreb om hvad sponsering går ud på ? Sponsering er et SAMARBEJDE. Man yder som producent/forhandler noget ene og alene med det formål at få noget igen. Hvad enten det så er forøget indtjening, positiv (sponsor)omtale eller kundeloyalitet.

Når man som sponsor - og i det her tilfælde også importør - ser uforskammede, navlepillende enkeltmedlemmer sidde, fuldstændig ublut og fuldstændig uden situationsfornemmelse eller tanke for følgerne, og brokke sig offentligt over at "jeg vandt noget usælgeligt krims-krams som to GAMLE Range Rover modeller og to 50-års jubilæums nøgleringe" - ja, så kan jeg sgu kun have forståelse for hvis importøren bliver træt af at støtte en så uprofessionel klub.

Klubben er måske ikke uprofessionel, men det er desværre det omdømme, du som enkeltmedlem, hurtigt kan give en klub. Og det er jo synd og skam, for så kæmper bestyrelsen og andre der vil klubben det godt jo en kamp mod vindmøller.

Desuden er der vel ikke pålæg om at man SKAL modtage sine præmier. Og vel slet ikke når man ellers er så heldig at man vinder 2x2 ens ting? Så vidt jeg er orienteret ER det tilladt at sige "Nej tak, sådan en har jeg ikke noget at bruge til / har jeg allerede. Lad præmien gå videre til en der kan få mere glæde af den". Men det gælder måske om at rage så meget til sig som muligt ? Så er der jo også desto mere at brokke sig over bagefter..

Jeg undrer mig også over udsagnet "de må levere noget ordentligt i samarbejde med arrangørens ønsker".
Igen her må jeg påpege at sponsering kun sjældent er at sammenligne med en gavebod... Også her er det vel dig som arrangør tilladt at takke nej til sponsorstøtten. Og hvis du har haft så store problemer med importøren som du beskriver, kan jeg ikke forstå at du ikke valgte en anden sponsor ? De står tilsyneladende i kø siden du omtaler dem på den måde ?

Selv om vi alle; os 'enkeltmedlemmer', HB, regionsledelser og importøren er glødende LR-entusiaster i forskellige grader, må man jo huske på at der er en væsentlig forskel på import og hobbyklub. En importør (det være sig af et hvilket som helst produkt) skal tjene penge til at betale egen + forhandlernes løn, husleje, markedsføring, garantireparationer, kundepleje og endelig sponsorstøtte. Det er jo desværre sjældent der kommer en mand med en papkasse med penge i den virkelige verden. Det sker nok kun inden for politik..

Hobbyklubben derimod forsøger naturligt nok at pleje en hobby så billigt som muligt. Men klubben skal også huske at den er afhængig af at importøren sælger biler og produkter. Uden importør, ingen klub. Der kører omkring 5.000 indregistrerede Land Rovere rundt i Danmark og det er altså kun 2.000 af dem der kommer i Dansk Land Rover Klub (og det tal er jo også mindre i virkeligheden da mange medlemmer kun er med pga forsikringen).
8219: Samarbejde med LRD ?! Del 2.... (10-03-2003 18:54:03) (svar på 8194)
pdk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.165.244.245)
Hvis Land Rover Danmark ikke gik ind og var aktive andre steder - som f.eks. inden for sejlsport og ridning ville de jo blot være endnu en usynlig importør for et tilfældigt 4WD mærke.
Og med hensyn til sponsering af military-folket (min viden inde for sejlsporten er begrænset, så den skal jeg undlade at udtale mig om), så havde jeg fornøjelsen af at deltage i Dansk Ride Forbunds repræsentantskabsmøde i sidste weekend i Odense. Her oplevede jeg et forbund der var meget glade for en trofast sponsor der havde støttet dem loyalt i nu mere end 10 år. Dette blev der sat stor pris på, og der var ikke nogle der beklagede sig over 'kun' at få X antal kroner eller 'usælgeligt krims-krams' i form af materielle ting. Tværtimod takkede man officielt mange gange for SAMARBEJDET.
Og i øvrigt må jeg korrigere din opfattelse af en ungrytter. Man bliver ungrytter når man fylder 18 år, og den 21-årige ungrytter der vandt de famøse 10.000 kr. kører i en temmelig ny firehjulstrækker.

Samtidig har jeg deltaget i udstillingen Hest & Rytter i Herning i weekenden. Her kunne jeg til min glæde konstatere at mindst hver 3. af de firehjulstrækkere der holdt parkeret i det område jeg holdt i, var af engelsk oprindelse. Så det kunne jo se ud til at importøren trods alt vælger at investere sponsorkroner de rigtige steder. Eller er det mere fornuftigt at overlade - fx hele hestemarkedet - til Mitsubishi, Hyundai, Toyota, Jeep og Suzuki ? Jeg tror klubben skal være glad for at det ikke er Peter Struntze der varetager klubbens interesser i forhold til importøren.

På den andens side vil det undre mig hvis du ikke har en høj stilling inden for kunderådgivning om markedsføring, så dygtig som du er til at fortælle importøren hvor og hvordan de skal bruge deres markedsføringspenge.

I det hele taget er jeg også fuld af forundring over at man overhovedet kan stille spørgsmålstegn ved importørens synlighed. Jeg har haft mange biler af forskellig herkomst, men den eneste gang jeg har oplevet en synlig importør er med Land Roveren.

Som Land Rover ejer har jeg modtaget en lækker Georg Jensen p-skive med LR-logo. Jeg modtager et kundemagasin specielt skrevet til mig som LR-ejer to gange årligt. Jeg får invitationer til weekender med terrænkørsel (så vidt jeg ved arrangeres Experience-kurserne i de fleste lande af Land Rover importøren - eneste forskel er bare at i DK koster en weekend det samme som en dag i de andre lande). Jeg får invitationer til specielt tilrettelagte rejser til bl.a. England, Island og Sydafrika. Jeg får invitationer til arrangementer med bl.a. whiskysmagning, kaffesmagning og introduktion af nye modeller.
Alt dette kun fordi jeg har valgt at investere i en Land Rover. Jeg er da ikke længere i tvivl om at jeg ikke bare købte en bil - jeg købte eventyret der følger med bilen.

Og så vidt jeg kan læse mig til i Oasen går Land Rover Danmark også ind og støtter DLRK med uddannelse af instruktører (og det er vel ikke urimeligt at man selv skal betale for mad og overnatning .. En pris som klubben vel betaler for instruktørernes uddannelse, så det eneste de selv skal spytte i kassen for en hel weekend er lidt brændstof ?). Jeg kan også læse at de støtter med udvikling af nyt Terræn/Bjærgnings-hæfte, præmier til diverse arrangementer og diverse praktiske ting.

Så mon ikke du en anden gang skulle undersøge dine påstande lidt grundigere inden du farer i blækhuset ? Det er da synd og skam at risikere at skade klubben og dens omdømme pga en ikke tilendetænkt tanke.

Mange venlige hilsner
PDK
8227: sv: Samarbejde med LRD ?! Del 2.... (10-03-2003 20:27:31) (svar på 8219)
Peter & Gitte Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.233.238)
Hej Pernille

For det første føler jeg mig lidt stødt over, at du sviner min person til uden at give dig selv til kende.
PDK er ikke et navn!

Derudover vil jeg ønske jer til lykke med det fine samarbejdsresultat i har med Rover Danmark / Dansk Ride Forbund.

Men hvad skal der til for at forholdet bliver lige så godt for DLRK ?

Jeg ønskede egentlig ikke en krig om hvem der gjorde hvad mod hvem, men derimod nogle konstruktive forslag til hvordan tingene kunne blive bedre.

For at gøre dette var/er jeg nødt til at komme med nogle konkrete eksempler/forsalg som jeg mener er relevante. Forhåbentlig er der andre i klubben der tør komme med deres bud på hvad de syntes.

Deriblandt mener jeg at ordentlige præmier til konkurrencer som Rover Danmark har valgt at sponsere, skal være af en kvalitet, som gør at Rover Danmark får den Goodwill igen, som de har investeret i og ikke omvendt. Det kan jo godt være at det ikke mig der er tosset.

Hvis du syntes at jeg laver klubskadelig aktivitet, så må du jo indstille mig eksklusion, jeg mener at det er min ret og pligt som medlem i DLRK at prøve at lave tingene bedre, dette sker bla. igennem åben debat.
Jeg ved godt at mine meninger ikke altid er med flertallet, men dette skal vel ikke forhindre mig i at sige min mening.

Og så lige en bemærkning vedrørende din opfattelse af at vinde.
Det er held når man vinder i lotto.
Ved konkurrencer er det fordi man er bedst.

Og i princippet er jeg lige glad med om jeg vinder noget, men hvis der skal være en præmie, så skal det være noget jeg kan bruge, ellers er sponsorens investering ligegyldig.

Det er da for øvrigt rart at ungerytteren der vandt prisen i år køre i en temmelig ny firhjulstrækker, men jeg går ud fra at det ikke er Land Rover da du ellers ville have skrevet dette.
I øvrigt kan jeg fortælle dig at der er forholdsvis mange medlemmer i DLRK der kører i en temmelig nye firhjulstrækkere af mærket LR.

Hilsen
Peter Struntze
2005
8241: sv: sv: Samarbejde med LRD ?! Del 2.... (11-03-2003 13:28:21) (svar på 8227)
pdk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.6.66)
Hej Peter

Jeg beklager hvis du føler jeg svinder din person til. Det er ikke hensigten, og det mener jeg heller ikke jeg gør. Så vidt jeg selv kan læse kommer jeg med nogle begrundede modargumenter.

Der er vel ingen herinde der ønsker et så lavt niveau i debatten at der er tale om tilsvining ? Mudder kan der trods alt kastes med sjovere steder end på Nettet.

Jeg kunne ikke drømme om at bruge tid på at indstille dig til eksklusion, der er ikke meget der interesserer mig mindre. Men når du kaster et debatoplæg ud i offentligheden må du også forventet at der bliver kastet noget retur. Ellers ville debatten jo også blive temmelig kedelig, ikke ?!

Jeg kan ikke svare på hvad der skal til for at skabe et tilsvarende godt forholdt til DLRK. Spørgsmålet er også om forholdet er så dårligt endda - eller det bare er lidt fnidder i krogene der får det til at fremstå negativt. Fungerer samarbejdet ikke må det jo være op til HB at reagere på det fra klubbens side.

Jeg er udemærket klar over forskellen på Lotto og konkurrence. Min pointe var, at selv om du takker nej til din fine 1. præmie og giver den til en anden, er det jo kun præmien du forærer væk. Æren ved at være 'den bedste' har du jo stadig.

Og jeg tror ikke det som sponsor kan lade sig gøre at lave andre præmier end pengepræmier som alle kan bruge til noget. Sådan vil det altid være når vi kører i forskellige produkter. Jeg har fx. vundet et blinklys-glas til en Defender. Returnerede det til arrangøren bagefter velvidende at jeg intet havde at bruge det til.

Mange venlige hilsner
PDK

8251: sv: sv: sv: Samarbejde med LRD ?! Del 2.... (11-03-2003 15:38:48) (svar på 8241)
Peter & Gitte Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.233.238)
Hej Pernille
Jeg er meget klar til at få nogen på tuden, jeg vil bare gerne vide hvem der slår.

Ang. problematikken præmier, er det noget jeg har diskuteret i mange år, med mange mennesker.

Og jeg er slev blevet klogere efter mit møde med RD og de betingelser de satte tilbage i 1999.
Det er ikke sæligt nemt at stå første gang med at stort arrangement, og det er ikke lige præmier man er mest bekymret over.

Nu har du jo selv vundet et blinklys glas, men til hvilken nytte ? Der er ikke nogen der har noget ud af det.

Præmierne kunne være trøjer - stole - hatte - hansker - bukser - støvler - ure eller hvad ved jeg der er masser og tag af. Men vigtigst af alt, når det er et hold der vinder, skal der være samme præmier til alle, eller ingen ting!!!

Så må det det være op til RD og de mennesker der laver arrangemneter evt. et samarbejdsudvalg der finder ud af hvad DLRK's værdi er, i forhold til RD sponsering.

Jeg mener stadig at det må være i en hver sponsors interesse at deltagerne / vinderne er glade og stolte over det de modtager, og ikke omvendt, for så er det spild af sponsors og andres tid.

Jeg har i øvrigt siden sagt nej tak til sponsorer som ikke kan opfylde de krav som jeg stiller som arrangør, og må desværre også erkende at jeg ikke orkede at spørge RD om sponsorstøtte da jeg lavede Faxe Kalk Trophy Adventures 2002, pga. tidligere dårlig erfaring.

Jeg syntes det ville være rart hvis dette forhold kunne blive lavet om, da det da altid er godt at have en stor orginisation med tilhørende goodwill som partner/medhjælper.

Hilsen
Peter Struntze
2005
8260: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med LRD ?! Del 2.... (11-03-2003 20:27:48) (svar på 8251)
pdk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.159.234)
Hej Peter

Jamen, det er jo heller ikke noget problem; det ved du jo så udemærket. Jeg vælger dog at holde fast i mit nick 'pdk' da det alligevel ikke fortæller folk ret meget om hvad jeg er uanset om jeg kalder mig pernille, peter eller bent ! Så længe jeg kalder mig det samme hver gang må det være genkendelse nok.

Mht det famøse blinklys blev jeg sådan set glad bare for at vinde noget. Og det var skam ikke fordi jeg var 'den bedste' - jeg var bare heldig i et lotteri, tror jeg det var.

Og er det ikke temmelig urealistisk at forvente ure, stole m.m. til samtlige deltagere på et hold?
Det ville bestemt være flotte præmier, men så kan man vel også kun forvente et begrænset antal præmier pr. år. Og så vidt jeg kan forstå er der også ønske om en kvantitativ mængde præmier og ikke kun kvalitativ ?
Og så bliver der måske ikke plads i budgettet til 'usælgeligt krims-krams' som fx modelbiler til 400 kr.
Til din info koster et ur ca. 1.000 kr og stolene i det nye gear-katalog ligger på ca. 3.500 pr. stk.

Så hvis vi skal holde fast i definitionen om at et sponsorat ikke er = en gavebod så er det nok lidt urealistiske forventninger ?

Men der er jo ikke nogen ko på isen overhovedet når du som arrangør blot fravælger LRD som sponsor. Det er måske også det letteste for begge parter ?

Mvh
PDK
8264: sv: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med LRD ?! Del 2.... (11-03-2003 21:47:16) (svar på 8260)
Peter & Gitte Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.233.238)
Hej PDK

Nu har vi jo andetsteds været inde på hvad ting koster hos RD, og man behøver jo ikke ligefrem at regne sin udgift som sponsor ud efter udsalgspris, inkl. moms, idet man jo rent faktisk kun kan bogføre sponsoratet efter indkøbs eller lagerværdi.

Så alene på det lille bogføringstræk blev til mindst dobbelt så mange præmier målt i genstande.

Og jeg ville nu være glad for et par varme strømper, men de koster vel også en 400-500 kr.

Og som jeg skrev må det være op til RD og arrangør/udvalg og finde ud af hvad DLRK evt. må have i værdi.

Det går jeg ud fra at hverken du eller jeg kan sætte tal på? -eller hvad!


Hilsen
Peter Struntze
2005
8279: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med LRD ?! Del 2.... (12-03-2003 12:02:08) (svar på 8264)
pdk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.165.63.132)
Hej Peter

Så vidt jeg ved er LR-gear, det være sig ure eller strømper, stort set lige pebrede i alle lande - hvis du regner div. afgifter fra. Så det er nok ikke så meget et spørgsmål om hvad ting koster hos RD som hos LR generelt.

Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvad varme strømper koster...

Nej, du har helt ret i at det må være RD og div. arrangører der i samarbejde skal finde frem til et sponsorbeløb; afhængigt af arrangementet og afhængigt af hvad BEGGE parter kan tilbyde hinanden ved samarbejdet. Men som sponsor (en generel betragtning) bliver man vel mere motiveret til at hive den store tegnebog frem hvis man aner bare en mikroskopisk glæde hos modtageren over de ting man 'forærer' væk - og ikke kun sure opstød over at det ikke var stort/flot/dyrt/nyt nok ?

Venlige hilsner
Pernille
8282: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med LRD ?! Del 2.... (12-03-2003 12:45:34) (svar på 8279)
Peter Struntze (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.64.205)
Hej PDK

Jeg prøver nu for tredie, og sidste gang.

Jeg er hamrende ligeglad med om en gevinst/præmie er stor flot eller dyr, jeg kører primært for at vinde, ikke for at skulle have noget hjem, ud over æren(hvis jeg er så god at jeg kan vinde).

Det der er galt, efter min mening, er at det ikke er samme præmie til alle på et hold, eller til samme placeringer i for eks. trial.
For det er nemlig noget der kan gøre folk/mig ked af det eller ligefrem sur.

Det er altså ikke særligt fedt og stå 3 mand der har kæmpet i ex. antal timer, og så er der kun 2 præmier, hvor fedt er det så at være den 3. mand !

Eller at stå til f. eks. trial, og se nr. 1 i 110" klassen vinde et par støvler, og så får vinderen af 88" klassen et krus (det kan godt være at det ikke lige er sådan præmierne har været men i den stil), hvor fedt er det så at stå som den 3. mand, som bare var ham der var med?
Jeg vil opfordre til "mindre" ting men det samme.

I øvrigt er værdien af præmierne vel den samme for sponsor, ellers så er det jo "bare" et gargeudsalg.
Og mine "sure" opstød går jo netop ikke på at præmierne ikke er store flotte eller dyre, men at de er fejlplaceret.

Jeg er sikker på at vinderen af f.eks RR klassen i trial vil være henrykt for at få model af en RR, ligsom jeg vil syntes at det var/er fedt og vinde en model af en LR 90", men vi kunne vel ligeså godt få samme præmie, som var lidt mere neutral, og alle var glade og tilfredse.

Hilsen
Peter Struntze
2005

8287: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med LRD ?! Del 2.... (12-03-2003 14:59:38) (svar på 8282)
pdk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.165.63.132)
Hej Peter

Jeg tror efterhånden ikke tredje gang kan gøre det ...

Men hvis det kun er dét al den polemik drejer sig om, så kan det jo løses på en uhyggelig simpel måde .... KOMMUNIKATION og SAMARBEJDE med sponsoren.....

Kommunikation kan tit gøre en himmelråbende forskel. Og hvis man blot behersker denne, til tider svære kunst, kan det være det ender med alle bliver glade og tilfredse uden at behøve kaste med mudder først..... !?

Hav en god dag

Mvh Pernille
8205: sv: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (10-03-2003 15:40:22) (svar på 8091)
pdk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.165.244.245)
Tillad mig at gentage det afsluttende spørgsmål på dette indlæg, som jeg har ledt efter et svar på i samtlige indlæg ...... "Hvad får importøren ud af det??"
8234: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (10-03-2003 22:17:39) (svar på 8205)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.154.20)
Jeg synes faktisk flere af de hidtidige indlæg, besvarer spørgsmålet med al mulig tydelighed.

Medlemmerne i DL-RK profiler LR - en LR i fuld ornat med bullbar, tagbagebærer og alskens udstyr bliver der lagt mærke til - og hvad er en profilering af LR værd?
Nogle af medlemmerne i DL-RK skal på et tidspunkt have ny bil - skal det være en LR igen, eller skal vi tage en japaner?

Det er nok ikke lige til at måle, hvad importøren direkte får ud af at støtte DL-RK. Men vi kan jo spørge importøren, hvorfor "han" gør det - for "han" gør det vel ikke uden at få noget ud af det, vel?

I øvrigt synes jeg, at det er fint at LRD allerede støtter DL-RK, som det er nævnt i de tidligere indlæg - og det er også i et større omfang, end jeg før havde kendskab til.

Jeg savner egentlig ikke yderligere økonomisk støtte, men snarere, som jeg tidligere var inde på, råd og vejledning, teknisk support o.lign. åbenhed mv. - jeg tror faktisk, at LRD kunne få givtige tilbagemeldinger om funktionsfejl, ideer til ændringer mv. som en sidegevinst fra kompetente brugere af produktet - og så er del vel tale om et decideret samarbejde?

Og sluttelig - det er meget relevant at stille spørgsmålet: "Hvad får importøren ud af det?" - jeg kender faktisk forhandlere der ikke har solgt en eneste ny LR i 2003! Men om det er grundet omfanget af støtten til DL-RK, må stå hen i det uvisse...

/Ib - 3662 - Odder

8235: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (10-03-2003 22:24:56) (svar på 8234)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.98.14)
Det er nok mere grundet den aktuelle ressesion og forestående uro et andet sted i verden...
8239: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (11-03-2003 09:23:25) (svar på 8235)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 144.57.128.4)
Det har du sikkert ret i Poul - meget kan DL-RK lastes for, men nok ikke det generelt faldende bilsalg...
8203: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (10-03-2003 15:33:34) (svar på 8084)
pdk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.165.244.245)
Kunne det tænkes at "prisniveauet på nye LR'ere" har noget at gøre med stigende skatter og afgifter, harmonisering og hvad der ellers er af frække ord for ekstra-skat ?
Det kommer forhåbentlig ikke bag på nogen at 50-75% af prisen på "de nye LR'ere" består af afgifter ... ?!
8229: sv: sv: sv: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (10-03-2003 21:23:40) (svar på 8203)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.154.20)
Selvfølgelig er der en sammenhæng mellem prisniveauet og det øgede skatte-/afgiftstryk - men det ændrer ikke ved det faktum, at bilernes grundpris u/afgift ikke just faldet i de senere år...
8092: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (04-03-2003 18:31:31) (svar på 8053)
Hartley Nielsen -formand@dlrk.dk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.54.99)
Jeg vil tillade mig at rejse tvivl om hvorvidt samarbejdet med Rover Danmark er synligt,og det fungerer faktisk helt fortrinligt.
Faktisk så sponserer Rover Danmark ikke så lidt endda. De sponserer alle præmierne hvert år til Landsstævnet, hvis arrangørerne ønsker det, og de har også lige sponseret til trykningen af den nye udgave af Terrænkørsel og Bjergning, det er rigtig nok at vi betalte for at chefinstruktørerne blev videreuddannet, men prisen var yderst rimelig og dækkede kost og forplejning i den weekend de var afsted. Hvis man mener at sponseringen ikke er synlig nok, så er det jo faktisk en falliterklæring for os i klubben. For det er jo netop synligheden de betaler for. Men jeg foretrækker nu at tro at det er manglende opmærksomhed fra den ærede skrivers side. Selvfølgelig.
8096: sv: sv: Samarbejde med Land Rover Danmark #6 (04-03-2003 20:08:48) (svar på 8092)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 144.57.128.4)
Tilsyneladende er det gået både Struntzes, Poul Helmers og undertegnedes næse forbi, at Land Rover Danmark er så langt fremme i skoene, hvad angår sponsorater, men vi er nok også de eneste, der ikke ved det...

For mit eget vedkommende har jeg endnu til gode at arrangere Landsarrangement, udarbejde nye udgaver af "Terrænkørsel og Bjergning", samt være på efteruddannelseskursus for chefkørselsinstruktører - men hvis man skal have deltaget i ovenstående aktiviteter for at vide det - ja så er det en falliterklæring for klubben - så får LRD altså for lidt for pengene...

Men det er da kun glædeligt at LRD sponsorer på den måde.