Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Viscosekobling på køler. (16-12-2011 21:04:45)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj
Jeg kan på diverse indlæg herinde se at køleblæseren på en 300 tdi bliver koblet til ved hjælp af en viscosekobling.
Så vidt jeg kan forstå virker den på følgende måde : Når motoren er kold og startes er koblingen i sagens natur også kold hvilket betyder at den ikke er i indgreb med blæservingen. Når motoren så gradvis bliver varmere vil koblingen også blive varm og derved bringe vingen i rotation. Betyder det i al sin enkelthed at vingen kan dreje frit når motoren er kold?
Jeg spørger fordi jeg synes at varmen i blæseren aldrig rigtig bliver ordentlig varm. Og går jeg ud og giver vingen et dask når motoren er kold, kan jeg da godt dreje den rundt med der er helt klart modstand. Og her var det jeg lurede om den manglende varme kunne skyldes at vingen drejer konstant og derfor 'overkøler' motoren og derfor sender lunkent kølevædske rundt i systemet. Det skal dog siges at min temperaturmåler står et lille piv til venstre fra lodret når jeg kører hvilket jo burde være den rette driftstemperatur.
Samtidig kan jeg se at nogle kører rundt med alt muligt spændende foran deres køler spændende fra pap til muff's, hvilket jo kunne betyde at dyret bliver godt og grundigt koldt om vinteren.
Så bør jeg skifte min viscosekobling og sprætte en flyttekasse op ( eller en muff fra Paddock) for at få bedre varme.?

Mvh Anders Sune Jensen Def 110 300 tdi.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "viskerblad"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.