sv: sv: sv: sv: sv: Tændingsudfordring (02-08-2012 23:33:08)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj
Altid start fra den rigtig end af, når man stiller tænding! #1, platin afstand, helst efter cam vinkel, ca50' på de fleste biler, og dette er nær nok på en landy. Har du ikke en cam vinkel (dwell angle)måler, så skal platiner have en afstand på ca o.4mm, helt åben.
#2, still tændings vinkel.
En lille ændring i Cam vinkel, har stor inflydelse på tændings vinkel, men nogen få grader tænding har lidt at sige for cam vinkel.
Kontrollere at kul stiften i toppen af fordeler dæksel er ren & pæn, og bevæger sig frit inde & ude på sin fjeder. Se efter sorte spor, indvendige i dækslet, og at polerne, ogsa rotor arm, er ikke helt forkullet! 10min med en lommekniv, og lidt smergellæred kan gøre underværker.
#3 Condensator. der skal være et lille pæn gnist på platiner, og en dejlig fed en på tændrør.
#4Fravær, evt periodisk af gnist,= tændspolen.
Vacuum slangen fra carburettoren kan også være lidt utæt, også i samlingerne, dette giver gerne nogen underlige symptomer.
Elektronisk tænding har afgjort sin fordele, men er mere sart end det gammel system, som trods alt er så enkel at den SKAL virke! (for det meste da!)Held og lykke!