Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Nu forstår jeg ..destilleret vand på køleren .. (08-08-2012 08:34:00)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj
Jeg har aldrig helt forstået hvorfor det er en god ide at bruge destilleret vand på køleren .. og fandt så dette indlæg (andetsteds :o)


....electrolysis. This occurs when stray currents find their way, via the cooling system and the coolant , to earth.
I am aware of two ways to minimise electrolysis . Fistly ensure that the engine is properly earthed - clean up earth connections connections etc. Best of all fit another earth line , in addition to the standard one. This will ensure that stray voltages/ currents do not go via the cooling system to earth , but go direct via the earthing straps. A major cause of these currents is the heavy current flow every time the car is started. Check that some idiot hasnt connected a separate wire earthing the radiator , or worse still , using the radiator as an earth for spot lights - it has happened and is guaranteed disaster!
Secondly , when a fresh coolant mixture is made up every 2 years(50 % remember..) , use distilled or deionised water , and never top up with brackish water eg from a tap in the Karoo... Dont use softened water - it is dangerous and very different to deionised water. Use of distilled water will stop the coolant conducting electrical currents and thereby put a brake on electrolysis . It will also put a brake on galvanic electrolysis , which occurs when different metals are bathed in an ionic solution (ie in non distilled water) . Rainwater can be used in place of distilled water.

The wrong thing to do is to attempt to separately earth components such as the radiator and oil cooler - this will simply increase stray currents via these components and encourage electrolytic damage.
Taking these precautions has further benefits - easier starting , reduced tendency for head gaskets and heads to blow , water pump protection , radiator protection , reduced pressure in cooling system etc etc.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "luftfilter"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.