sv: Kaburator 3.5 V8. Hvordan er din erfaring ? (14-10-2012 08:51:32)
Peer Gotthardsen
Tja Henrik
Efter jeg erhvervede mig en 110 V8, med en meget mystisk motorgang, var jeg klar til at smide de monterede karburatorer ud (Stromberg/SU CD 107)
Jeg fik herinde et tlfnr. på en troldmand i SU i Vissenbjerg/Fyn, og efter en snak overbeviste han mig om jeg ikke bliver bedre kørende, man skal bare gribe det rigtigt an.
1. af med klokken og rens stemplerne/spjældene.
2. kontrollere returfjedrerne er lige lange, eller træk lidt i dem
3. Nye membraner i, de kan ikke vende forkert da der er små hak i
4. Dæmperstempler for enden af det sorte låg renses i sprit.
5. Saml det hele, og start med at fylde ATF olie i klokkerne, ca 5-10 mm under overkant rør
6. Kalibrer SU ved at lytte gennem en tynd plasticslange, sugelyden skal bare være nogenlunde ens, Stil tomgang MEGET lav!!!
7. Kør en tur til bilen bliver godt varm, juster tomgang til normalt niveau.
8. Lad bilen efter hjemkomst holde i tomgang et kvarters tid, med kølerhjelm lukket (VIGTIGT)
9. Hvis tomgangen nu stiger kraftigt når motortemperaturen stiger, er olien i klokkerne for tynd til dit brug.
10. af med olien, suges op med en lang tynd slange i munden og prøv en motorolie 10/40 og gentag pkt. 6 til 8.
Min egen erfaring er 10/40, den er godt nok lidt "træg på gassen" indtil man når driftstemperatur, men til gengæld, er tomgang så også perfekt og der er ingen huller i momentkurven :o)
En reperation til 300kr, og en søndag eftermiddag i tid :o)
Har iøvrigt et ekstra sæt liggende, de kan ses på roverbørsen