sv: sv: sv: Kaburator 3.5 V8. Hvordan er din erfaring ? (14-10-2012 11:09:24)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Hej Leif.
Som nævnt så kender jeg ikke roverindsprøjtningerne. Men hvis de er lavet som alt andet Rover-el er jeg ikke utilbøjelig til at give dig ret.
Det TBI system jeg henviser til er rigtigt nok ikke egnet, men et godt eksempel på hvordan det virker. Hvis man ser videoen får man en god fornemmelse af hvad det kræver at montere det og justere det.
TBI systemer har jeg set til motorer i alle størrelser og de er ikke så følsomme overfor korrekt størrelse som karburatorer er det. Får man en der er for lille mister man lidt flow i toppen og får man en der er alt for stor bliver det vanskeligt at dosere gas i den lave ende fordi man åbner spjældene for hurtigt.
Det man skal kikke på er hvor meget luft ens motor pumper igennem. Det beregnes ud fra motorvolumen og omdrejningstal med en faktor for hvor optimeret indsugningen er lavet. Siden Rover V8'eren er en gammel amerikaner, vil jeg tro at det er til at finde tallene for den med lidt detektivarbejde.
Som alt andet, kræver EFI at man sætter sig ind i hvordan det helt grundliggende virker og arbejder. Jeg har det på samme måde som dig i forhold til karburatorer - nåle og dyser i en uendelighed. Det er mere held end forstand når det virker for mit vedkommende.
Hvis man montere ens sensorer så de virker korrekt på et EFI, så står kun tilbage at tune ens fuel-map. Det system jeg henviser til har dynamisk indstilling af fuel-map og vil derfor justere til noget nær korrekte emmisionstal når man har været igennem alle belastninger ved alle omdrejningstal for motoren. Hvis man så vil have endnu bedre brændstoføkonomi, kan man gå ind og gøre blandingen mere mager når motoren f.eks. går man høje omdrejninger uden belastning. Det er ret enkelt og gøres fra en bærbar, gerne imens man kører.
Man kan teste resultatet med det samme og virker det ikke, så ændre man bare tilbage igen. Ikke noget med at skille hele karburatoren ad og bytte/flytte nåle.
Skulle der være et problem efterfølgende sætter man igen kablet i sin bærbare og kan hurtigt se hvad der kommer fra sensorene af data. Er en sensor eller dyse gået til vil det vise sig med det samme og man skifter den bare ud og kører videre. Ikke noget tilpasning eller fiflen forfra.
Men det er selvfølgeligt en temperamentssag og man er til EFI eller karburatorer.
Hilsen
Jens