sv: sv: Motorskift 300 TDI VS: 2,5 TD (16-09-2013 09:09:58)
stephan svensson
Hey.
Øvelsen med en 300 tdi er lidt mere mere omfangsrig, men det er ikke ret meget..
Du skal enten have nye motor ophæng eller gearkasse ophæng.
Du skal lave en lille smule ledningsarbejde, men det er ikke så meget. men det er selve måden at gløderørne er tilsluttet på på styringsmæssigt i forhold til tændingslåsen.
Du bør montere en R380 gearkasse og tilhørende transferkasse til motoren, fremfor at bøvle med adaptor plade eller andre ting til LT77 osv.
Du skal beslutte dig for om du vil lave en overgangs fitting til styrehuset fra din servo pumpe eller du skifter styrehuset så original slanger passer fra servo pumpen. Jeg lavede nogle fittings. Du skal skifte nogle dele til kardan tunnelen da en R380 er lidt anderledes, men det er hovedsageligt skrue af og på, og kommer som et kit hvis du køber det hele fra en hugger i UK.
Uagtet hvad du vælger skal du belsutte dig for et princip for din udstødning. Enten laver du noget selv der passer eller også anskaffer du dig det rigtige og laver tilhørende ophæng.
Det er lettere med en 200 TDI, da du kan bevære din gamle gearkasse og det reelt kun er en motor ud og i igen, så lidt slanger og ledninger. Men tilgengæld skal du være sikker på at det en 200 tdi defender du motor og ikke disco variant(grundet turbo) , og du kommer nok til at betale for den relativt sjældne motor.
Med en 300 tdi er det ligegyldigt om det er en disco eller defender rent monteringsmæssigt, og deraf kan du vælge en manuel gearkasse med en disco transfergearing og få bedre march hastighed på landevej og motorvej.
Jeg vil påstå at det tager måske en dag mere med en 300 tdi end en 200 tdi.
-Stephan