Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: Isolering af udstødning (17-01-2014 20:15:48)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj
Hej Poul

Jeg har haft en 110 V8 Bus 1984 med 4 gear. Den havde kørt som brandbil i Tårnby. Jeg døjede virkeligt med varmen nøjagtigt som dig, dog først ved terrænkørsel i Polen. Da vi var i Polen og køre første gang blev den rødglødende og det var lige før gummiet under skoene smeltede. Jeg havde inden monteret 2 stk Kenlowe så man kunne slukke dem når vi skulle køre i vand.. Mit problem var bare min gamle 45 amp generator stod af ret hurtigt da de trak meget og konstant strøm. Så de Kenlowe kørte langsommere og langsommere, hvilket bestemt ikke hjalp på varmen...

Næste gang i polen havde jeg ny 70 amp generator på, men den havde stadig varmeproblemer. Jeg godt nogen kan klare hele verden med en/to el blæser, men kan kun sige, det virkede ikke for mig i V8. Jeg havde dog i mellem tiden monteret et ekstra varmeapparat i kabinen så der var mere kølervæske i hele systemet. Så det med varmen gik lidt bedre denne gang. Men i Dieslen jeg har nu går det fint med el-mølle.
Endnu engang i Polen i V8’eren, nu var der ny renset køler. Bilens originale Vinge med vindtunnel. Tændingen var til gengæld blevet tætnet med silikonefedt og diverse, herunder tændspolen flyttet bag bremseforstærkeren så den kunne køre i vandpantomimen. Det virkede ret godt. Jeg havde boret nogle store huller i siden af klappen med kop-bor så varme kunne komme ud her. Meen den blev nu stadig varm under futterne.

Da motoren desværre brækkede sig til slut af for meget vand, måtte jeg hovedrenovere en anden. Den fik Bananmanifolder Wrappet med udstødningsWrap. Så nu kunne man stå og holde på manifolderne med hænderne på varm motor. Det hjalp helt vildt på varmen i motorrummet. Fik dog aldrig kørt terræn for alvor igen da bilen fik en ny glad ejer.

Du har jo gjort det du kunne med ny køler, vandpumpe. (Jeg formoder din viskosevinge virker ordenligt). Jeg syntes da du skal gøre et forsøg og wrappe dine manifolder, de skal nok af og det er nok lettest på bananer. Dine billeder viser du nok ikke kører så meget i vand og mudder med din flotte bil, så ja jeg tror det vil hjælpe en hel del at isolere din udstødning i motorrummet. Man kan også i dag få produkter der påstås at nedsætte temperaturen men om de virker…. Hvis du stadig døjer med varmen. Så kan en køler i aluminium give 30 % bedre køling købes hos Evt. Allisport. Men den er dyr. Ved Struntze har en speciel bygget køler med noget ekstra element indbygget. Så måske en køler smed kan forbedre din køler.
God weekend

Mvh Mads
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "viskerblad"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.