sv: sv: sv: sv: Defender 90 300 TDI 1997 (29-09-2014 08:24:44)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl
Oliefyr bør ikke give nogle problemer mht. strømforbrug - naturligvis forudsat, at batteri, generator og starter er i rimelig forfatning og motoren er nogenlunde villig til at tørne og starte; hvilket oliefyret jo også øger chancen for.
Jeg har de seneste år ganske hyppigt kørt 4½ km til/fra en fast kunde på alle tider af året i min Td5. Bruger oliefyret flittigt, også om sommeren, og har aldrig har problemer med at holde strøm på systemet.
Oliefyr er guld, og det er en helt anden fornøjelse altid at kunne sætte sig ind i en tempereret bil, hvor motoren spinner som en mis, gearolien er nogenlunde flydende og ruderne både afduggede og isfri.
230 V varmer er til sammenligning ret ineffektiv, bøvlet pga. behov for kabel samt dyr i drift.
Hvis der, mod forventning, skulle opstå behov for lade ekstra på batteriet pga. oliefyrets forbrug, så kan du jo bare sætte en lille vedligeholdelseslader på en gang i mellem, når du er hjemme på egen matrikel. Der er i hvert fald ikke mere bøvlet end at slutte en 230 V motorvarmer til hver gang du stopper bilen.
/Jens