Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Air Locker installation i Salisbury, tips og tricks (09-05-2015 20:04:08)
Søren Pedersen #5488, reg. nvsj
Så har vi installeret ARB Air Lockers i 2 Salisbury-aksler og hermed gives tilbagemelding på operationen:

Vi havde 2 forskellige ARB spær: Den tidlige type RD20 (købt for ca 10 år siden) og den nuværende opgraderede RD161. Installationen er forskellig - type 161 er den nemmeste, da luft-røret ikke skal føres igennem hjulleje-overfaldet.
Jeg vil kraftigt anbefale, at man anskaffer sig de specielle Dana 60 shims, som lægges bag hjullejet inden dette presses på diff-klumpen. Det gør installation meget nemmere.
Derudover vil jeg anbefale, at man til installationen anskaffer sig såkaldte ”dummy”-lejer (hvor den indre diameter er marginalt større). Dummy-lejerne bruges kun til udmåling af shim-packs – til installationen anvendes de rigtige hjullejer. Man kan selv lave dummy-lejer ved at hone den inderste ring på et leje.
RD161 bruger 2 standard hjullejer – RD20 bruger 1 standard leje, samt 1 af den smalle type (følger med Air Lockeren).
Et måleur til check af back-lash kan købes billigt i Biltema (og det virker fint). Det er nødvendigt.
En presse og diverse aftrækkere er nødvendig
En god skydelære er nødvendig og en mikrometer-skrue er dejlig at have.
Vi fik lov til at låne en fin Salisbury-spreader af et klubmedlem (Stor tak til Mads Bak) - vi kunne IKKE på nogen måde have undværet denne. Diff-klumperne sad særdeles godt fast, når der var var forspænding på lejerne.
Der skal bruges 11,2 mm bor samt NPT snittap til den pneumatiske fitting på differentialet - sørg for at anskaffe dette i god tid (postordre).
Sørg for at anvende den nye ”firkantede” type Quad O-ringe på luft-ringen (standard på RD161 – opgradering til RD20). Mange tak til Team Bertelsen for god service og hurtig levering af disse O-ringe.
Det ene bagtøj fik skiftet lejer på spidshjulet. Dette er bøvlet, da man ved tilspænding skal ”kollapse” et ”crush”-bearing (et metal-rør), for at få korrekt forspænding på lejerne. Der skal tages godt fat for at kollapse røret – et 3/4” topnøglesæt og en Hi-Lift til at holde imod på kardan-flangen klarede opgaven. Drejeinertien (ca 4,5nm) skal måles med en speciel momentnøgle – vi klarede os med en fiskevægt og gefühl.

Alt i alt har det været et stort projekt over mange aftner, men med et fornuftigt udstyret værksted og megen tålmodighed går det an at lave operationen selv.
Hvis der skal søges info på nettet kan man finde meget ved st søge på ”Dana 60” i stedet for Salisbury, da akslerne er stort set identiske.

Med venlig hilsen
Søren/5488
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "udrykkerleje"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.