sv: Air Locker installation i Salisbury, tips og tricks (09-05-2015 20:04:08)
Søren Pedersen #5488, reg. nvsj
Så har vi installeret ARB Air Lockers i 2 Salisbury-aksler og hermed gives tilbagemelding på operationen:
Vi havde 2 forskellige ARB spær: Den tidlige type RD20 (købt for ca 10 år siden) og den nuværende opgraderede RD161. Installationen er forskellig - type 161 er den nemmeste, da luft-røret ikke skal føres igennem hjulleje-overfaldet.
Jeg vil kraftigt anbefale, at man anskaffer sig de specielle Dana 60 shims, som lægges bag hjullejet inden dette presses på diff-klumpen. Det gør installation meget nemmere.
Derudover vil jeg anbefale, at man til installationen anskaffer sig såkaldte ”dummy”-lejer (hvor den indre diameter er marginalt større). Dummy-lejerne bruges kun til udmåling af shim-packs – til installationen anvendes de rigtige hjullejer. Man kan selv lave dummy-lejer ved at hone den inderste ring på et leje.
RD161 bruger 2 standard hjullejer – RD20 bruger 1 standard leje, samt 1 af den smalle type (følger med Air Lockeren).
Et måleur til check af back-lash kan købes billigt i Biltema (og det virker fint). Det er nødvendigt.
En presse og diverse aftrækkere er nødvendig
En god skydelære er nødvendig og en mikrometer-skrue er dejlig at have.
Vi fik lov til at låne en fin Salisbury-spreader af et klubmedlem (Stor tak til Mads Bak) - vi kunne IKKE på nogen måde have undværet denne. Diff-klumperne sad særdeles godt fast, når der var var forspænding på lejerne.
Der skal bruges 11,2 mm bor samt NPT snittap til den pneumatiske fitting på differentialet - sørg for at anskaffe dette i god tid (postordre).
Sørg for at anvende den nye ”firkantede” type Quad O-ringe på luft-ringen (standard på RD161 – opgradering til RD20). Mange tak til Team Bertelsen for god service og hurtig levering af disse O-ringe.
Det ene bagtøj fik skiftet lejer på spidshjulet. Dette er bøvlet, da man ved tilspænding skal ”kollapse” et ”crush”-bearing (et metal-rør), for at få korrekt forspænding på lejerne. Der skal tages godt fat for at kollapse røret – et 3/4” topnøglesæt og en Hi-Lift til at holde imod på kardan-flangen klarede opgaven. Drejeinertien (ca 4,5nm) skal måles med en speciel momentnøgle – vi klarede os med en fiskevægt og gefühl.
Alt i alt har det været et stort projekt over mange aftner, men med et fornuftigt udstyret værksted og megen tålmodighed går det an at lave operationen selv.
Hvis der skal søges info på nettet kan man finde meget ved st søge på ”Dana 60” i stedet for Salisbury, da akslerne er stort set identiske.
Med venlig hilsen
Søren/5488