14cux expert søges (20-11-2016 19:39:54)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj
hej med jer
jeg har et problem med min 3.9, nemlig at de har en tendens til gå i en slags selvsing i tomgang, hvor den står og jagter tomgangen for til sidst at gå ud.
problemet opstår KUN når motoren er varm. ligeledes kan den finde på at holde tomgangen meget højt omkring de 1500rpm når man stopper for rødt.
der er ingen problemer med koldstart og når motoren er kold står den også fint i tomgang. ved start går den op på ca 2000rpm og står der i et par sekunder inden den falder til ca 1000rpm.
motoren er nyrenoveret og tændingen står på 8 grader btdc, steppermotoren er helt ny og jeg har forgæves søgt efter vacuum lækager og fandt ingen.
throttle potmeteret står til 4% direct reading ved lukket spæld og motoren forsøger også at gå i idle mode, men når aldrig ned på sit mål på de 700rpm tomgang.
jeg har prøvet at indstille baseidle, men kan ikke få den til at gå jævnt under de ca 900rpm.
så jeg er lidt løbet tør for ideer, næste skridt ville være at prøve at eliminere lambda sensorere idet jeg synes de virker en smule mystiske.
men er der nogen her der har virkeligt meget forstand på 14cux eller kender en på sjælland der har?