Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: RRC gear skifte (25-03-2017 02:19:11)
Bo Helsted
Hej Maarten, de faste gear virker på den måde at hvis vælgeren står på 3 vil gearene skifte opad fra starten men kun til tredje gear. Eller, hvis du f.ex. vil motorbremse ned af en bakke, skifter du fra D til 3 eller 2, alt efter hvor meget du vil motorbremse. 89' eren har ZF hp 22 gearkasse som er 4-trin med lockup. Der er altså 4 trin, og derover låser en pal olie friktionen i converteren over ca. 80 km/t. Du skal mærke og svagt føle et ryk når converteren låser. Omdrejninger falder i låseøjeblikket fra 1900 til ca 1750, eller deromkring, men et tydeligt fald. Gearskiftet skal generelt være blødt og uden ryk og vibrationer. Kick down skal virke, altså nedgearing ved hård gasgivning , prøv "pedalen i måtten". Det der begynder at drille på en slidt gearkasse er ofte govener valve, en olietryk styret ventil (husk, der er ingen elektroniske dele). Første tegn på problemerne er ofte at kassen i kold tilstand skal bruge nogle hundrede meter før den vil skifte mellem første og anden gear. Min bitre erfaring er, at så kan man begynde at spare op til en anden gearkasse. Tjek gear olien, den skal være rød og helt klar. Brunlig betyder typisk overophedet eller udbrændt, uklar (mælket) betyder vand i olien, kan skyldes læk i køleren som gearkassen desværre deler med både motorolie og kølevand (der er tre rør gennem køleren).
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "bagklap"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.