Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Sandstiger og mudracing.dk (30-10-2005 00:33:48)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn
'Den nemmeste måde, at forcere en forhindring på, er, at køre uden om!'

Når det er sagt, så findes der alskens udstyr til næsten alle tænkelige situationer, hvoraf meget slæbes med uden at spekulere på, om man overhovedet har brug for det !

Ved konkurrencekørsel er det nærmest ligegyldigt med logikken, da faktisk alt kan komme på tale. Der har de gamle sandstiger deres berettigelse, mens jeg har lidt svært ved at se, hvorfor især tysker, franskmænd og hollænder medfører sandstiger på en Nordkapp-tur.

Skal man på en tur gennem Nordafrikas ørkener, vil jeg klar anbefale sandmåtter: et trådvæv på 8 m længde og 50 cm m bredde, der kan rulles sammen og kun vejer en 10-15 kg. Et fransk produkt.

Skal kløfte eller stejle opkørsler forceres, kan bridging ladders være nyttige. Men de skal have en længde på ca. 3 m og der skal fire stk til, før det giver mening i at bruge dem. Briterne er vilde med dem - så dem senest omtalt i LRO, da deres team var på ekspedition nord for Alicante.

Sandstiger skal se bulet og forvredne ud: det symboliserer aktivt liv ! Når de bliver for abstrakte i deres udformning, kan de lægges på nogle tagbøjler og spændes ned.
Men det skal være nogle solide tagbøjler á la dem, Claus fra AV i sin tid fremstillede. Det er bare kram !

Relativt nyt på markedet er sandstiger af flasfiber. Den lave vægt apellerer til mange, men de kan være ret sarte, når fibervævet bliver beskadiget. De skulle dog være så stærke, at de også kan anvendes som bridging ladders for mindre krævende opgaver. Jeg så en 'inofficiel' test i januar-måned, hvor de klarede sig fint.

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "undervogn"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.