sv: sv: sv: farvel Freelander og Disco eller historien om en herlig dag i bilen (20-11-2005 13:24:07)
Flemming Dalager
Hvis du satte dig ind i hvoffor Freelander oprindeligt blev lavet ville du muligtvis se anderledes på de glade ejere af Freelander.
Freelander blev lanceret som en Entry level model således at Land Rover kunne dækk ehele markedets segmenter - ligesom BMW kan. Med danske afgifter ser det dog en anelse anderledes ud, men den oprindelige ide er hentet fra BMW, med 300 serien som entry level, 500 serien til mellemlederen, og 700 serien til toppen. Når man så er pensionisn, er man tilbage i 300 serien. Dette er jvf. James Taylor i Bogen om Freelander.
På samme måde ville Land Rover gerne lave en Freelander til entrylevel, have disco til mell. ledere trinnet, og RR til toppen. De øvrige klassificeres de som arbejds biler.
Så Freelandere og Disco og RR er måske købt af brugere der ønsker et alternativ til en japaner, men har behov for en stationcar, men 4x4 egenskaber.
- At de færreste så har økonimi til både en 400.000 kroners 4x4 - og en ditto personbil, gør at du må trækkes med at se dem både i bybilledet, foran cafeen, og - ja i dette tilfælde kørende forbi dig, da det du havde brug for var:
1) Et Falck abonnement, hvilket ville være passende når man har en "ældre bil"
2) en Mobil telefon der virkede ( Ordenlig forberedelse, kontrol af udrustning)
Jeg har nu haft Freelander i 1 måned, og smiler og hilser løs på alle de serie biler jeg ser ( Da jeg før eller siden ender op med sådan en)- og nærer den dybeste beundring for bilen, men ingen - jeg siger dig INGEN - gider sgu hils epå en freelander, dette på trods af at bilen er overklistret med DLLR mærkater, HØVELTE mærkater o.s.v. :-)