sv: Historiske spørgsmål (17-12-2005 21:11:17)
Morten Dam #6034, reg. nvsj
Traktormotor?
Næh, Michael, V8'eren blev udviklet hos GM i begyndelsen af 60'erne til Buick og Oldsmobile, og anvendtes bl.a. i Buicks Skylark-model.
Da udviklingen af Range Rover i sidste halvdel af 60'erne for alvor tog form, manglede der blot en motor.
Rover havde på den tid udviklet en gasturbinemotor, som William Martin-Hurst tog til USA for at sælge den til den amerikanske marinemotor-producent Mercury, og ved den lejlighed fik han øje på en nysselig og kompakt V8-motor i aluminium, som dagen før var pillet ud af en Sylark.
Motoren imponerede Martin-Hurst både fordi den kun fyldte en smule mere end Land Rovers egen 4-cyl. og desuden kun vejede en anelse mere.
GM havde på det tidspunkt droppet V8'eren fra det nordamerikanske motorprogram og fattede ikke, hvad britterne ville med en udrangeret maskine, men det endte emd en aftale, så V8'eren blev overtaget af Land Rover.
Resten er historie.
I 1970 lancerede Land Rover den opsigtsvækkende luksus-SUV Range Rover med en 3,5 liter V8 med 135 hk og 251 Nm - et kraftværk dengang med en gennemslagskraft svarende til den, som Range Rover Sport med kompressordrevet 4.2-liter V8 med 400 hk og 560 Nm præsterer i dag.
Så, Michael, din 1976 V8 RRC kan næppe være en af de allerførste med V8-motor.
Jeg har ikke explicit nogen erindring om tidspunktet for lancering af RRC i Danmark, men jeg antager, at det har været 1971 – om ikke i 1970.
Med Landyt-dyt og hilsen
Morten