Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: En anden grund... (20-12-2005 10:49:57)
Bo Helsted

Hej Michael,
du har allerede fået forskellige svar på dine spørgsmål, men jeg synes der mangler ét, nemlig hvorfor "de skøre amerikanere" droppede den udmærkede V8´er. De er nok ikke så tossede endda, selvom der i en anglo-fil klub som denne er en udpræget holdning i den retning.
På den meget informerende "u-autoriserede roverside", www.austin-rover.co.uk fortælles en anden historie om motoren.
Citat: "During the late Fifties, the US car industry turned to aluminium as a material to build their engines from. The reasons for this have been well documented, but primarily it was the quest for lighter weight and greater efficiency that led the producers to choose this route. One such manufacturer who embraced aluminium with both arms, and so developed a compact V8 for their Buick range of cars. The engine displaced 3528cc and because of its compact size and low weight, proved very easy to package. Of course, the late Fifties were not a time for the Americans to be countering profligacy, and this resulted in these benefits largely being overlooked by GM, and that fact made them susceptible to persuasion.

Within two years the American steel industry fought back: In the American "system" the steel industry wielded enormous influence within governmental circles and thanks in part to this "unfair advantage", along with improved casting technology and the emergence of thin wall casting techniques, many of the advantages of aluminium as a base material for engines were negated. As a result, General Motors reversed its policy of using aluminium in their new engines - returning to cast iron."

- Citat slut.
Ifølge dette skyldtes det altså lobby-arbejde fra stålindustrien, at amerikanerne droppede den bedst-lydende (og ind imellem ydende) motor.

Mange hilsener
Bo Helsted
medl. øsj. #7196. RR 1976 V8.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "aksel"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.