sv: sv: sv: kardankryds... (02-04-2006 16:58:43)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj
Du skal undlade at låse center differentialet (lille håndtag til venstre) på fast underlag såsom asfalt. Gør du det alligevel bliver bilen dels svær at få til at dreje, og dels belaster det hele drivlinjen incl. kardan kryds mere end godt er, i en grad så du risikerer noget af det knækker hvis du rigtigt går til den.
Da det med at låse center differentialet blev nævnt ovenfor af en anden end jeg, var det som en metode til at køre hjem hvis kardan krydset knækker helt sammen. Tricket går ud på at skrue kardan akslen af i den ende hvor noget er gået i stykker. Låser man så center differentialet, overføres hele kraften til den anden aksel og bilen kan køre. Med ulåst center differentiale ville bilen holde stille imedens flangen den afmonterede kardan aksel ikke længere var forbundet til snurrede rundt til ingen nytte.
Da der i dette tilfælde kun er forbindelse fra gearkassen til den ene af bilens to aksler, får du ikke de problemer med styre egenskaber og øget belastning af drivlinje som du ville få hvis begge aksler var sluttet til gearkassen.
Hvis du tager grønt bevis, indbefatter teori undervisningen en gennemgang af alt dette og mere til.